jump to navigation

Despre cultura de samizdat February 27, 2009

Posted by Alt.L in Uncategorized.
trackback

Dimineaţa la cafea, discut cu draga de M despre ce mai citim prin presă. Ieri, M mi-a atras atenţia asupra unui pasaj dintr-un articol din New York Times:

“Alin Ciupala, a thoughtful young historian of Romanian history at Bucharest University, put his countrymen’s indifference to their artistic heritage another way: “In Romania under Ceausescu there didn’t exist, as there did in the Soviet Union or Czechoslovakia, any underground cultural movement. There was no samizdat culture. And so there never was a tradition here of cultural liberalism, of cultural resistance. Intellectuals were opportunistic. The instinct to survive has always been highly developed in this country.”

Sublinierea îmi aparţine.

Istoricul citat nu face însă distincţia între cultura de samizdat şi literatura de samizdat. Acesta din urmă este se referă  la o practică specifică Europei de Est şi defineşte scrierile autorilor locali care nu puteau publica din cauza cenzurii, a statutului de dizident, etc., şi care circulau în fotocopii, de mână sau la maşina de scris. Eu de exemplu aşa am citit, prin anii ’80 câteva din poeziile lui Mircea Dinescu. Jurnalul fericirii, al lui Nicolae Steinhardt, a circulat de asemenea în samizdat. Ştiam de Părintele Nicolae şi de Jurnal din şoapte la ceas de seară… Căutând exemple, am întâlnit mai ales părerea că la noi nu a existat o literatura de samizdat (un exemplu este aici).

Muzeul Literaturii Române a avut însă în 2005 o încercare de a arăta că acestă literatură a existat şi la noi, prin expoziţia Scripta Hostilia…înscrisuri duşmănoase.

Discuţia care mă interesează este însă despre cultura de samizdat din România de dinainte de 1989. Spre deosebire de literatura de samizdat, termenul cultură ar include o varietate de conţinut al copiilor aflate în circulaţie. Un aspect erau caietele personale în care copiai din cărţi împrumutate de la alţii… Împreună cu colegele mele de liceu, aveam caiete de 100 de file (hehe!) în care strângeam fragmente şi citate după posibilităţi. Doamne cît mai scriam! Nu era uşor să fii copist! Mai trebuie să am *acasa* cel puţin un caiet din acesta. Asta pe lângă producţiile proprii, căci deh, la adolescenţă ai foarte multe de spus.

Un alt exemplu, caietele “pe albume”, cu transcrierea versurilor diveselor formaţii. Mi-a luat vreo două săptămăni să copiez cîteva albume The Beatles. De asemenea, încă îmi aduc aminte exact numele şi prenumele persoanei care mi-a “pierdut” caietul cu Pink Floyd. N-am mai văzut pe unde merg de supărare.

Nu-mi dau seama ce amploare avea, vârsta mea era (încă) fragedă (sau poate depindea exact de vîrstă!), dar era o subcultura eclectică: aveam fotocopii de scrieri diverse, de la filozofie la chiromanţie. Faptul că circulau în samizdat le conferea tuturor o importanţă misterioasă şi toate copiile acestea schimbau mâinile pe cât de furtiv pe atât de activ. Unele puteau fi cumpărate de la “samsarii  de cărţi”. Aveam un asemenea contact, venea acasă cu o geantă de cărţi sau fotocopii şi îi dădeam la schimb bani sau haine. Cel mai lucrativ troc în care am fost implicată vreodată.

Şi toate aceste amintiri despre samizdat au ieşit la suprafaţă în exact cât timp mi-a luat să-mi termin ceaşca de cafea…

Comments»

1. Zaza - February 27, 2009

Mulţumesc, doamnă.

2. arakelian - March 1, 2009

o parte din carnetele, conspecte, citate copiate, idei notate, le-am gasit acu ceva timp. carti care mi-au marcat viatsa….

3. calatoare - March 1, 2009

Doamna, ma bucur ca ti-a placut.

Arakelian: oh, da, caietele de insemnari! Alta subcultura fascinanta! Si eu aveam (unele erau de fapt agende, nu stiu de pe unde le procuram). Dar aveam si eseistica/literatura pur si simplu copiata de mana (mai ales poezii din volume care nu se mai gaseau in librarii) ca in Evul Mediu, minus iluminurile…

4. arakelian - March 1, 2009

nu am propriuzis caiete, ci un carnetel, hartii, pagiji furate, bucati xeroxate (asta mai tarziu), idei/rezumate notate. fragmente zise, in genul Pastorel Teodoreanu, sau poezii care le credeam Anei Blandiana (cu iz anticomunist), notate, salvate asha cum ne ducea mintea intr-o perioada cu multa lipsa de informatie, sau in liceu/fack. cand nu imi permiteam bani sa cumpar o carte, si tineam f. mult la anumit fragment/citat.

cand o sa am timp (unde umbli, maretul timp), o sa le caut si sa o sa transpun in lumea lui 01101010 bucati ce inca mi se par de referintsa.
Carti, fragmente … cugetari. Propun sa le aducem aici, ce zici?

calatoare - March 1, 2009

Pai, vezi, si tu strangeai cam aceleasi lucruri — ca practica sunt sigura ca era raspandita, cel putin in anii ’80 cand nu se mai gaseau de nici unele.
Si cred ca cei care au continuat sa colectioneze si sa circule aceste texte faceau de fapt rezistenta intelectuala. Traiau intr-o lume culturala paralela si, ca in piesa lui Eugen Ionescu, refuzau sa devina rinoceri…

Cat despre oferta ta, absolut!, mi se pare o idee grozava!!! Da, adu-le aici, putem sa facem un post-oglinda, si la mine si la tine. Poate se mai strang si de la altii 🙂

Acum, moment de reverie: daaaaa, poeziile Anei Blandiana — hehe, inca mai am agenda cu poeziile ei (“Cine dintre noi”, Cine din mine” si altele) si o sa scanez paginile cu prima ocazie (probabil pe la toamna!). In plus, decupam cu religiozitate eseurile ei saptamanale din Romania Literara si le pastram intr-un dosar 🙂

5. arakelian - March 1, 2009

dada, strangeam si faceam si schimb.
Cam fortat zis faceam schimb. Trageam cu ochiu’ in notitele prietenelor.
A, anii 80? eram cam mica. Sf anilor 80, la mine mai mult anii ’90. Dar fiind in provincie, eram mai inapoiata. Ca acces la cultura.
Si da, o idee fantastica: post-oglinda. La noapte, sa culc piticania…incep sa scormonesc in punga cu amintiri.


Leave a Reply

