jump to navigation

Tot În Căutarea Oii Fantastice July 23, 2008

Posted by Alt.L in Uncategorized.
trackback

Premisă: Un tip e nevoit să plece în căutarea unei oi misterioase şi o găseşte, dar prea târziu. Ceea ce, paradoxal, e de bine.

Gustărică:

“Se crede că oile care pot intra în oameni sunt nemuritoare. Cel care primeşte o oaie în trupul lui devine şi el nemuritor, dar işi pierde nemurirea când oaia îl părăseşte. Totul depinde de oaie. Dacă-i place, poate sta cu zecile de ani, dacă nu, iese şi pleacă imediat. Oamenii cărora li se întâmplă asta sunt numiţi în popor ‘cei-părăsiţi-de oaie’. Aşa, ca mine, a spus Maestrul, mestecând de zor.”

Randurile de mai jos mi-au fost inspirate de o studenta care, la un examen în care unul dintre subiecte era compunerea unui scurt eseu, m-a întrebat nedumerită: “Essay? Do you mean… like complete sentences?” Eu, şi mai nedumerită: “I’m not sure what you mean. Yes, complete sentences, what else?” Raspunsul veni promt: “Like bullet points.” Am scuturat din cap: “No, like complete sentences.” Dar ideea în sine nu e deloc rea 😀 Live and learn!

Aşadar, ce mi-a plăcut:

  • Oaia, căci e parşivă. În plus, de la Mioriţa nu m-a mai ţinut nici o oaie cu sufletul la gură.
  • Felul în care Murakami a construit ”personajul” oii (care, per se, nu apare în carte), în contre-emploi metaforic cu ideile noastre culturale despre mioriţe (drăgăstoase, incapabile să facă rău, şi cam tembele, cu excepţia notabilă a oii numite Bisisica).
  • A naibii oaie, cine-ar fi crezut?
  • Să constat că am citit cu mult interes lucruri care de fapt nu mă interesau deloc, cum ar fi o scurta istorie a raselor de oi din Japonia sau naşterea, dezvoltarea şi declinul oraşului Junitaki din regiunea Hokkaido. Un scriitor bun poate să-ţi toarne orice.
  • Expresia “a fi părăsit de oaie” şi sfâşierea de inimă albastră pe care o evocă.
  • Poveştile rămase în coadă de peşte, exact ca-n viaţă, cum ar fi, de exemplu, dispariţia celor care se pierd discret din viaţa noastră şi a căror lipsă n-o conştientizăm sau simţim pe moment la adevăratul ei impact, ci mult mai târziu când oricum nu mai putem îndrepta nimic…
  • Laconismul stilului şi umorul
  • Scena în care se reîntoarce în oraşul natal şi vede că în locul unde altădată era marea se întindea… nah, nu vă spun ce.
  • Cu cartea asta, pe măsură ce o citeşti, te simţi luat de valul propriilor tale experienţe. Nu-mi aduc aminte de un scriitor care să scrie atât de bine despre prietenie.
  • Dacă nu există deja, Murakami a inventat realismul magic japonez.
  • Da, găşeste oaia (oarecum) dar mai bine să nu mai vorbim despre asta.

Comments»

1. Arrow - August 15, 2008

Hai ca am citit-o si eu. Foarte misto, intr-adevar, iar umorul este irezistibil si cu atit mai interesant cu cit e o carte serioasa, sau care macar te pune pe ginduri. Personajul principal nu e un tip vesel: isi analizeaza mereu gindurile, experientele si cu toate astea e intotdeauna loc de umor si inca de cea mai buna calitate: dry, like good wine. Am ris in hohote la unele pasaje :). De fapt, pasaje e mult spus: la fragmente de cite trei cuvinte. Trebuie adaugat ca e si foarte bine tradusa, cu o coerenta stilistica minunata.

Mi-a adus aminte de “Life of Pi”: o poveste la fel de incredibila si care te tine cu sufletul la gura. Dar, spre deosebire de ea, Oaia fantastica se termina anticlimactic; cum ai zis si tu: in coada de peste. Pina la ultimele doua pagini ai impresia ca mama, ce ai mai inteles din carte, ca la final sa ramii complet buleversat si sa te simti putin timpit 🙂 Ce vrea el de fapt sa zica?? Daca vrem neaparat un inteles, cred ca s-ar rezuma la ceva de genul: it’s the journey that matters, not the destination.

2. alt.L - August 19, 2008

Daaaa! Dar visul cu vaca şi patentul ţi-a plăcut şi cum reapare ‘în treacăt’ la pagina 190? În fine, ăsta e un detaliu care m-a distrat pe mine foarte tare.

Mă bucur că ţi-a plăcut. N-am citit Viaţa lui Pi, dar acum o pun pe listă…

3. thearrow - August 20, 2008

Stiu ca mi-a placut dar nu i-am dat asa mare atentie; ia sa recitesc. Da, by all means citeste Life of Pi. Dementiala.

4. Arrow - August 20, 2008

Pot sa ti-o aduc eu cind vin; acum mi-am adus aminte ca o am (haven’t had my third cup of coffee yet 🙂 )

5. calatoare - August 21, 2008

Mersic! Aştept cu interes 🙂


Leave a Reply

