jump to navigation

Profi buni April 28, 2008

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
Tags: , ,
trackback

Fredonez cântecul ăla cu “don’t know much about history, don’t know much biology” şi-aşa, tra-la, mi-am făcut ness cu lăptic, mi-am aprins ţigara de început de însemnare şi sunt în general bine dispusă fără emfază, doar cu mulţumirea omului care ştie câte ceva şi ştie bine ce ştie – mulţumire nu neasemănătoare celei a ţăranului care tocmai şi-a încărcat sacii în căruţă.

Cum să încep eu asta, oare? Am să scriu despre cât de faini sunt profii şi cum e meseria asta totalmente cea mai mişto de pe planetă, deci am să încep aşa: Danny DeVito ain’t no fool.

În 2006 Danny DeVito a dat bănuţul să se facă filmul “The Freedom Writers” (disponibil, desigur, pe surfthechannel.com). În care Hilary Swank joacă rolul principal: al unei profe novice pe care liceul Wilson din Long Beach, California, o repartizează la o clasă formată din gangs. Asiaticii care se urăsc cu negrii care se urăsc cu latino care se urăsc cu asiaticii, toţi urându-i pe albi. Deci da? Normal, când intră asta în clasă cu taiorul ei corect şi colierul de perle de la taică-su, cu zâmbetul şi tonul binevoitoare, proper din cap până-n picioare, ăştia îi dau cu flit big time.

N-am să povestesc filmul, poftim un aperitiv de-aci, dacă doriţi. Fapt e că profa asta face, printre, da, multe emoţionări, răbufniri adolescentine şi lăcrimări pe bune, dintr-o clasă de duşmani una de prieteni. Doar fiindcă a fost ea îndeajuns de naivă încât să se ţină de treabă când toţi ceilalţi o considerau o cretinuţă exaltată.

Acuma, să faci din duşmani prieteni, nu ştiu… voi aţi încercat? Nu-i tocmai un fluierat pe uliţă. Cine-ar putea să facă asta la scară globală, oho, ar fi Messia! Deşi industria armamentului ar da faliment. Să schimbi mintea şi inima unui om, să-i demontezi urile, să le suceşti, să le învârteşti până se transpun în cheia empatiei şi-apoi a simpatiei, şi asta fără coerciţii, fără impoziţii, fără forţă, ci doar activând inteligent şi mai ales cu dragoste şi loialitate chestia aia nelocalizabilă dar chintesenţială numită conştiinţă, e aproape mission impossible.

Ei bine, profei ăleia i-a ieşit cu o clasă întreagă. Ea se cheamă Erin Gruwell şi, dacă viaţa şi-o fi urmat cursul obişnuit, are acum 39 de ani şi încă predă la California State University, unde s-a dus după Wilson High School. De aceea am spus “fapt”: dincolo de film, e totul adevărat-adevărătuţ.

Şi stăteam şi mă uitam la Hilary în film: ce face un prof bun? Unii zic că formează abilităţi pe viaţă, alţii că inspiră, alţii că dezvoltă creativitatea. Eu, însă, cred că pe astea le face un prof ca lumea. Un prof bun face, în plus, şi asta: îţi atinge sufletul cu o amprentă unică şi determinantă pentru tot restul vieţii tale – propria ta amprentă. Ştie exact ce să înveţe din tine şi cum să înveţe ce să înveţe din tine, aşa încât să îţi poată reflecta cât mai fidel şi atrăgător propriul portret. Da, un prof bun e unul care ştie nu atât să predea, cât să înveţe el însuşi această materie: oamenii. Şi de aceea lecţiile unui prof bun sunt poate lecţii despre biologie/literatură/fizica/etc., poate lecţii cu întrebări, joculeţe şi dezbateri, poate lecţii inteligente sau profunde sau ludice, dar în primul şi-n primul rând lecţii despre dragoste. Un prof bun este un îndrăgostit de oameni.

Şi-acum am să revăd şi “Dead Poets Society,” cu Robin Williams în rolul profului, pe care ni l-a pus la lecţie o profă. O profă bună.

Comments»

1. A - April 28, 2008
2. Barbosu Eugen - April 28, 2008

“Da, un prof bun e unul care ştie nu atât să predea, cât să înveţe el însuşi această materie: oamenii.”
aiurea! eu imi doream de la profesori sa imi predea k lumea sa inteleg, in schimb ei predau ca pixul si se dadeau de ceasul mortii toti sa fie psihologi si “cetitori” de oameni, am ajuns la un moment dat ca eram slab la fizica (capitolele de mecanica) dar mi-a placut fizica atomica, asa ca acolo am invatat de la mine putere si cand am fost examinat, am primit o nota de 6, ca o vuit toata clasa (tipa fiind si ea “psih-oloaga” m-a ginit ca eu as fi tip doar de nota…6 ?sau alta data profesoarei de franceza i s-a pus “pata” pe mine ca as fi baiat dejtept si ma tinea tot in 9 si 10, doar pt. ca stiam sa cetesc cu accent lol, dar la tradus eram “bîtă”, ea vazand ca stiu cu cetitul era sigura ca si inteleg
la noi cred ca s-a sarit peste prima faza…daca si tu esti cadru didactic ii deplang pe saracii copii
proful din Dead Poets Society in primul rand preda k lumea si (!) si mai este si nonconformist, ceea ce ii face cinste; cred ca intelegerea adevarata a elevului vine din prietenie si nu din dorinta “academica” de a cunoaste oamenii

3. alt.L - April 28, 2008

pt. Eugen: “daca si tu esti cadru didactic ii deplang pe saracii copii” – errr… asta chiar n-am inteles de unde vine…

cat despre profesori, cati elevi atatea preferinte. asa ca sunt de acord cu Oblia ca un profesor adevarat (cu vocatie) e cel care lucreaza si cu sufletul nu numai cu mintea. cel putin eu pe acestia i-am tinut minte si ce am invatat de la ei m-a ajutat in viata si dupa ce cursul lor s-a terminat.

in plus, n-am avut nici un profesor care sa explice perfect si-atat. un prof bun are in plus un ‘je ne sais quois’ venit din pasiunea de a lucra cu elevi/studenti, de a forma deprinderi de gandire (sau viata) dincolo de materia predata.

tu ai dat doua exemple din care la prima vedere reiese ca ai avut doua profesoare proaste. dar pana la urma, de unde sa stim noi ca de fapt tu chiar nu meritai nota 6 sau pe-acolo? faptul ca ai invatat singur nu e o garantie si ca stiai de 10. zic si eu… “a vuit clasa” — inteleg ca erau cu totii experti in fizica atomica…

cu franceza — poate profa stia cat poti si cat de bita esti, dar a vazut ca ai un talent autentic (chiar daca doar fonetic) si poate a vrut sa te incurajeze sa faci mai mult. de multe ori o nota mare te impinge sa vrei sa fii la inaltime, te ambitioneaza sa tii pasul cu tine insuti, etc. poate ca asta o fi urmarit (e o ipoteza) dar nu i-a iesit. well, asta e, in viata mai si gresesti la cum apreciezi oamenii.

te rog nu lua comentariul meu ca un atac personal ci doar ca o alta perspectiva asupra discutiei, asa cum s-a si vrut.

4. Irina Gheorghe - April 29, 2008

Pentru Eugen: “cred ca intelegerea adevarata a elevului vine din prietenie si nu din dorinta ‘academica’ de a cunoaste oamenii. Nu cred ca, in original, postul pus problema dorintei academice de a cunoaste oamenii. Daca ar fi academica, ar fi toti medici legisti, nu? Oblia, ai pus punctul pe profi.

Bise

5. oblia - April 30, 2008

pt. Eugen: da’ cine vorbea de “dorinta academica de a cunoaste oamenii”?? nu, nu sunt “cadru didactic,” sunt profa. mai rau, sunt TEFLERitza! big grin. deci un pic dusa. eu am scris despre profi faini. despre aia inepti care inca umplu scolile de stat ai scris tu. pina la urma, fiecare alege cu ce vrea sa ramina din experientele sale de invatare. eu asta am ales, ce-am scris in post.

6. oblia - April 30, 2008

pt. A: nu il publicase nici a doua oara, era in queue la spam, fiindca contine 3 linkuri. alaturi de el, alte 45!… care erau chiar spam. scuze, wordpress facea treaba asta automat, si uite ca bine ca o face. multzam de linkuri!

7. coloriciul - April 30, 2008

Slava cerului ca esti ! Exact asa cum esti ! Un singur mic regret …ca nu te-am vazut performing cand am avut ocazia…
Sunt de acord cu tot ce ai zis mai sus si mi-aduc aminte cu placere de anumite amprente lasate de anumiti profesori deosebiti pe care i-am avut. Unora nici nu le mai tin minte numele exact insa cuvintele lor imi rasuna in urechea interna. What’s in a name ?
“Indragostit de oameni” …in ziua de azi ? Greu, greu dar nu imposibil…cate-o data imi iese…uneori as vrea sa ma duc sa traiesc ca pustnicii cand vad ce e in jur…dar buni sau rai …viata merge inainte si speram ca varsta ne aduce intelepciune.

8. oblia - April 30, 2008

stiu ca iti iese 🙂 si stiu la fel de bine si ca e greu 😦 dupa cum stiu si impulsul de-a da bir cu fugitii din lume. eu atunci zic ca-mi dau demisia din functia de cetatean… 🙂

9. Barbosu Eugen - April 30, 2008

@alt.L: ideea era (dupa cum bine a inteles Oblia) ca profesorii aia sunt inepti
” “a vuit clasa” — inteleg ca erau cu totii experti in fizica atomica…”
ai inteles gresit, poate nu e cu intentie, totusi e plina lumea de ipocriti, si aia tot fara intentie sunt; au mai fost si altii scosi la raspuns si desi s-au descurcat mult mai slab, au luat note mari, pentru ca erau favoritii ei (sa lasam frizurile la o parte, totusi); vrei inregistrari acuma ? atatea detalii, suflatu-le-a vantul…

” “daca si tu esti cadru didactic ii deplang pe saracii copii” – errr… asta chiar n-am inteles de unde vine…”
asta nu era pt. tine, asa ca nu trebuie sa te-ntelegi

“cati elevi atatea preferinte”
in primul rand profesorii trebuie sa fie in stare sa predea la un anumit nivel primar care sa permita omului sa priceapa,, nu stiu daca nu cumva si din start ideea de a da note este gresita, avand scopul de a promova pe cativa in detrimentul celorlalti, cand in fond elitele oricum isi ating maximul de creativitate dupa 18 ani

nici nu am mai pomenit de profesoara de matematica Hoara Octavia care rezolva gresit problemele de matematica si venea in pauze sa ne lumineze cu rezultatul corect, spunand foarte senina ca o facut aceeasi problema si cu B-ul si ca da, in sfarsit a aflat raspuns la intrebarea ta existentiala (yes!), sa fie profesorii niste cretini cu aere de invatacei sau elevii niste indaratnici care nu vor sa-si puna mintea cu cretinii ?

“poate ca asta o fi urmarit (e o ipoteza) dar nu i-a iesit”
pana una alta mie imi dadea cele mai mari note la ea, sa creada ca eu eram bun la franceza (limba care nu m-a atras niciodata) sau sa sacrifice pe altii de dragul ipotezei tale, amandoua variantele dovedesc prostie din partea dansei, asa ca vezi, nici tie nu ti-a iesit, eu as prefera sa nici nu-ti mai iasa, ca miroase urat…

@Irina Gheorghe “Nu cred ca, in original, postul *a pus problema dorintei academice de a cunoaste oamenii. Daca ar fi academica, ar fi toti medici legisti, nu?”
nu ai inteles honey, eu faceam referire la academia de politie, mai exista oare si alt sens pentru cuvantul academic ? un raspicat “nu”! bravo, Irina, stai jos, ai un 10 la mine! (sarcasm)

ce-mi place cand filfizonii se dau culti in batatura prin acestea ca se-aseaza ei in ograda si cotcodacesc inspre expresia incorect formulata, fara sa-ncerce sa inteleaga…in fond, e mai usor sa combati si pieptul de-atata superioritate sa ti-l bati

10. coloriciul - April 30, 2008

Dragilor n-aveti decat sa va duelati in fraze cat va tine tastatura!
Dar ce e constructiv in asta? Orice parere ai avea, ai dreptul la ea…normal…insa e ceva la discutia asta care imi displace profund. Si nu e vorba de faptul ca replicile se dau in raspar ci de un ton agresiv. Ceea ce ma duce cu gandul ca exista frustrari profunde pe subiectul asta. Oare nu asta era subiectul Obliei ?
Iar acum o sa incep sa cotcodacesc pe langa oua…dar sa stii ca pe piept nu ma bat !!!

11. Barbosu Eugen - April 30, 2008

colorici arici, cine se cearta?
eu doar incerc sa le vorbesc la nivelul lor de inteligenta
frustrari exista, dar doar atunci cand e iarba pre’ ‘nalta: vorba ceea, de ce rade ariciul cand…?

12. Oblia - April 30, 2008

pt. Eugen: aoooleeeu, esti si tu tot un domn din aia, me tem!… sunteti o specie! (si trebuie sa marturisesc ca te-am mirosit din prima, musteste agresivitatea in comentariile voastre izbitor – asteptam doar momentul cind avea sa te dai in stamba.) eu nici nu mai raspund rezonabil, e degeaba. dar cu adevarat imbucurator e ca nici macar nu ma mai atinge in vreun fel ce au de refulat de-alde dvs. ceea ce nu inseamna deloc ca n-am sa-ti sterg comentariile, scurt, plus blochez IP-ul, daca imi mai jignesti cititorii comparindu-ti “nivelul de inteligenta” cu al lor…

pt. alt.L: u’re cool and fine and a lovely lady and u know it, da? 🙂 daca nu, uite tocmai ti-am mai spus-o o data eu. sa nu uiti, indiferent de speciile care zic ce zic.

pt. Irina: u, too, are cool and a smart lovely lady. iar la tine zic in cunostinta directa de cauza. respect, madame!

pt. Coloriciul: no, welcome to blog world, draga mea… trebuia sa aiba si-un downside: asta e. da’-ti zice mama ce sa faci ca sa n-ai prea mari batai de cap. hai, mai iesim la o bere inainte de nunta, sau o lasam pe atunci? te furam si cit te cauta dumnealui iti zic ce si cum, cu comentariile nashpa, bine? 🙂 pup!

13. Barbosu Eugen - April 30, 2008

“musteste agresivitatea in comentariile voastre izbitor”
sa-nteleg ca ti-am “atins” prietenii ? daca a vorbit la modul arogant si rau voitor trebuia sa il/o ignor, doar pentru ca la sfarsitul postului sau/ei plin de “subtilitati” a spus “te rog nu lua comentariul meu ca un atac personal ci doar ca o alta perspectiva asupra discutiei, asa cum s-a si vrut” ? cum nu va place tonul cuiva, cum catalogati persoana respectiva ca fiind agresiva; io zic sa umblati toate in fustite minunat colorate si sa suflati prin papadii, uimindu-va unele pe altele de-atata gratie-n purtare si-atata ipocrizie-n a voastra placere in a cataloga oamenii-in fapt asta fac profesorii, impart elevii in clase valorice, pentru a se simti ei confortabil, nu tu bataie de cap sa asculti impartial elevul, hai ca faci un efort la inceputul anului, dupa aia deja stii cine merita si cine nu…pupici 😉
in afara de subiectul care ridica intrebarea despre viitorul artelor in SUA (si eu urmand un link despre ala ti-am gasit blogul ), n-am mai gasit nimic emotionant, fapt regretabila ar fi ca ti-am laudat blogul la momentul (in)oportun, pe cand de fapt eu ti-am gasit singura tema mai de doamne ajuta, credeam ca ai plin de d-alde d-astea, rau ma inselai…la cat de bine “cetesti” oamenii se pare c-am avut dreptate, vai s-amar de sarmanii elevi daca au elevatori-educatori ca matale, asa ca nu-mi da IP ban, ca-mi dau eu singur, prin redirect d-aicea
“esti si tu tot un domn din aia, me tem!… sunteti o specie!’ aici intri dumneata si-ti dai in stamba, rolul catalogului nu-i sa cataloghezi, got it ?eu cred ca nu…

14. vera cimpeanu - April 30, 2008

Eugen B. – Domnule, cred ca va este clar ca unei majoritati importante dintre noi si mai ales prezidentei acestui blog ne-ar face mai bine absenta Dvs. de aici decit prezenta si reciproc (absenta Dvs. dintre noi v-ar face mai bine decit opusul). In plus, postul de mai sus demonstreaza atita rea vointa si lipsa de stil, ca ma intreb de ce Oblia nu-si gaseste un moment sa-l stearga. Foarte ieftin, foarte mitocanesc, foarte trist gest. Adio!

oblia – n-am dreptul, dar pls.proceed, ca infesteaza si micoza.

15. Oblia - April 30, 2008

LOL. Vera, merrrrci! 🙂 Nu l-as sterge, insa, pentru ca omul has a point: pe el insusi. Si-a etalat specia perfect. Mi se pare ca merita vizionata ca atare. Ca sa stim/sa nu uitam ca exista.

(Daca vreti voi, insa, il sterg. Lemme know.)

16. alt.L - April 30, 2008

@Eugen B eu totusi iti raspund. pe puncte, referitor la ce am zis eu si cum mi-ai raspuns tu.

“au mai fost si altii scosi la raspuns si desi s-au descurcat mult mai slab” pai asta o zici acum… eu am comentat bazat pe ce ai spus, nu pe ce stiai. spune domne’ din prima ca e vorba de favoritism (si da-ne un exemplu convingator) nu ca tu ai invatat singur fizica atomica si ai luat nota mica. bu-hu! acum, pe bune, ce voiai sa se inteleaga din ce-ai spus din prima?

““daca si tu esti cadru didactic ii deplang pe saracii copii” — mi-am dat seama ca era vb de Oblia si tot nu inteleg de unde a venit comentariul tau.

“asa ca vezi, nici tie nu ti-a iesit, eu as prefera sa nici nu-ti mai iasa, ca miroase urat…” o chestie de-asta te scoate foarte eficient din orice discutie.

n-am inteles ce ai vrut sa critici de fapt in comentariul meu. am inteles doar ca te-a enervat f tare comentariul cu “expertii in fizica atomica” — exista o chestie numita ironie care e foarte diferita de agresivitate… da, ironia ma inveseleste si cand o practic si cand o incasez.

acum *highlights* din celelalte comentarii
“io zic sa umblati toate in fustite minunat colorate si sa suflati prin papadii, uimindu-va unele pe altele de-atata gratie-n purtare si-atata ipocrizie…” regret sa-ti spun, dar aici vuieste clasa! sa-ti spun un secret: bineinteles ca ne dorim fustite minunat colorate dar costa *foarte* mult si trebuie sa muncim pentru ele caci nu cresc pe campii ca papadiile. credeam ca atata lucru ai invatat la scoala 😀

“in fapt asta fac profesorii, impart elevii in clase valorice, pentru a se simti ei confortabil, nu tu bataie de cap sa asculti impartial elevul…”
ce facem aici? pe ce baza generalizam asa barbar?
eu din mesajul Obliei am inteles ca ea a atacat exact acest “triaj valoric” si a adus in discutie empatia ca trasatura de dorit la profesori…

si ce inseamna sa asculti “impartial” elevul? de-un par example, ma aflu undeva unde evaluarea impartiala (examen tip grila) e la mare cautare. e FOARTE comod pentru profesori caci corecteaza calculatorul si ei scapa de batai de cap. mai impartial de-atat nu se poate — era raspunsul B si tu ai bifat A, sa fii sanatos! pentru elevi/studenti castigul e f mic. pentru ca elevii nu sunt nici ei numai buni sau numai slabi — majoritatea fluctueaza in valoare, atentie, putere de invatare, de-a lungul unui semestru sau a unui an… de-aia e bine ca profesorul sa gandeasca un pic mai departe de impartialitate.

@ Oblia: multumesc frumos de apreciere: avand in vedere ca ma stii doar din comentariile de pe blog, ma bucur sincer de ea, nu in contextul discutiei de fata. cat despre dl Eugen B, it might be something wrong with me, dar nu ma afecteaza insultele ridicole sau vulgare.

ce mult scriu la tine pe blog! te-am cotropit, nu alta!!!

17. Oblia - April 30, 2008

no problem, go ahead 🙂

18. răzvan martzipan - April 30, 2008

guys, could you give it a rest or take five or just cut it?

please…

thank you 🙂

19. TheArrow - April 30, 2008

Razvan, da’ poate nu ne-am exprimat toti indignarea inca :).

20. coloriciul - April 30, 2008

Coloriciul ar fi mai mult decat incantat sa aibe fustite colorateeeeee!!!
Si culmea mie una imi plac papadiile! Si apropos de papadii nu ma pot abtine sa nu va recomand Dandelion Wine – Blackmore’s Night.
Din pacate n-am gasit link pe youtube 😦
Cat despre bere ….dau eu de baut dupa civila sambata ! 😀 Asa ca abia asteeeeeeept sa te vad !
Pupicei colorati impletiti intr-un buchetel de papadii !

21. A - April 30, 2008

1. Va recomand sa faceti click cu mausu (sic!) pe primele doua linkuri puse de mine in primul comentariu. Ca sa vedeti cum aratau elevii si cum profa.

2. Intr-un singur punct sint de acord cu domnul BE
““Da, un prof bun e unul care ştie nu atât să predea, cât să înveţe el însuşi această materie: oamenii.”
aiurea! eu imi doream de la profesori sa imi predea k lumea sa inteleg, in schimb ei predau ca pixul si se dadeau de ceasul mortii toti sa fie psihologi si “cetitori” de oameni”

Fraza corecta a Obliei ar fi trebuit sa fie: Da un prof bun e unul care stie nu NUMAI sa predea, cit sa invete….

Daca esti platit sa predai chimie si nu stii sa predai chimie poti sa fii cel mai mare prieten al copiiilor, ramii un impostor. Si nu ii ajuti cu nimic. Un tip plin de incredere in sine si lipsit de cunostinte va fi angajat pentru increderea pe care o inspira pe parcursul interviului si va fi dat afara in doua saptamini pentru incompetenta.

3. Revenind la punctul 1: profa reala era dintr=o cu totul alta zona a societatii decit elevii reali. Ca i-a gasit intr-o stare de degradare impusa de societate si i-a ajutat sa se ridice la statutul de om normal, e exceptional (adica de exceptie). Ca in tot acest timp le-a predat materia ei astfel incit ei sint acum toti 150 absolventi de liceu si in buna parte studenti e ceva firesc pentru un profesor bun.

Restul argumentatiei lui BE e off topic.

22. A - April 30, 2008

Întrucît cel mai bine se învaţă din exemple iată ÎN CLAR cum Erin Gruwell a ajutat nişte copii să scape din marasmul de cartier (sic!) PRACTICÎNDU-ŞI la superlativ meseria-iar nu făcînd scamatorii dulcege.

Gruwell was born in California. She began student teaching in 1994 at Woodrow Wilson High School in Long Beach, California. As a student teacher, she was assigned the lowest-performing students in the school. One student, a boy she referred to as “Sharaud”, seemed determined to make her life miserable. He had transferred to Wilson from a rival high school where he had allegedly threatened his teacher with a gun. However, a few months into the school year one of her other students passed a note depicting Sharaud (an African American) with extremely large lips. Infuriated, Gruwell told the class that that was the type of caricature that the Nazis had used during the Holocaust. When only one of the students knew what the Holocaust was, Gruwell changed the theme of her curriculum to tolerance. Gruwell took the students to see Schindler’s List, bought new books out of her own pocket, and invited guest speakers.

After her year of student teaching, Gruwell returned to Wilson as a full teacher, this time with a class of freshmen. Her fall semester got off to a rocky start due to student protests of Proposition 187. But Gruwell persevered, and reached her students by asking them to make movies of their lives, keep journals, and relating the family feud in Romeo and Juliet to a gang war. She also had the students read books written by and about other teenagers in times of war, such as The Diary of a Young Girl, Zlata’s Diary, and Night by Elie Wiesel. Writing journals became a solace for many of the students, and because the journals were shared anonymously, teenagers who once refused to speak to someone of a different race became like a family.

In the fall of 1995, Gruwell gave each of her students a bag full of new books and had them make a toast for change. After that, she saw a turnaround in them. The students who school administrators had thought were not intelligent enough to read higher-level books and were destined to drop out went on to shock everyone. All 150 Freedom Writers graduated from high school and many went on to attend college.

23. A - April 30, 2008

Daca vrei sa vezi un film despre un profesor bun uita-te la Good bye Mr. Chips.

Dead Poets society este un film despre un om egocentrist care ajunge sa-si vinda propriile exaltari drept maiestrie pedagogica. Nimic mai fals, nimic mai daunator.

24. alt.L - April 30, 2008

pt A. Nu stiu de ceilalti, dar eu am dat click si am citit. Ce a facut Erin Gruwell pentru elevii ei e cu totul extraordinar. Si ar trebui sa ne puna pe toti pe ganduri…

Good bye Mr Chips e un film care *trebuie* vazut!

25. răzvan martzipan - May 1, 2008

pentru arrow: mmmbine… încă puţin şi jurnalul virtual al obliei se umple de sânge… 😦

un singur lucru vreau să vă întreb pe cei care v-aţi indignat aici unii pe alţii într-o avalanşă de păreri şi opinii:

ce învăţăm din cele peste douăzeci şi ceva de post-uri (fără a-l socoti pe cel oblic de a stârnit “furtuna”)?

asta că tot mă trăsese pe mine oblia de urechi prin alte părţi cumva tot pe tema aceasta…

26. TheArrow - May 1, 2008

Martzipan, de invatat e ca trebuie sa ne exprimam opiniile civilizat, fara sa-i jignim pe ceilalti. E.B. s-a suparat (printre altele) pt. ca ce sa-ti spun ce tare l-a dezamagit blogul asta, ca nu contine ce se astepta el. Well, asa-i in blogging: iti place, citesti; nu, esti liber sa nu mai citesti. Nu sa incepi sa arunci cu sarcasme in stinga si-n dreapta dupa cum iti vine.

27. alt.L - May 1, 2008

pt. razvan m: invatam doar daca avem noroc sa se prinda ceva… 🙂
uite, parerea mea e ca Eugen a pornit din prima de pe o pozitie jignitoare care dadea cu flit unei idei (prima lui remarca: “aiurea!”) si unui mesaj pe care e clar ca oblia l-a scris cu convingerea ca impartaseste ceva la care merita sa ne gandim sau de care sa aflam.

cand pe tine pe entuziasmeaza ceva si unul/una iti arunca: astea sunt floricele pe campii, nu mi se pare nici exclus nici de blamat sa iti pierzi cumpatul sau pur si simplu nu mai vrei sa stai de vb cu persoana in cauza. uneori reactia e mai dura ca oamenii mai au si “corzi sensibile”…

inveti, afli, cugeti, reconsideri, exprimi, explici — cam astea sunt motivele pentru care oamenii (sau ma rog, eu) discuta. la mine s-au aplicat toate in discutia de fata.

@TheArrow: hehe, eu citesc si bloguri care nu-mi plac pt ca mi se par instructive 🙂 asa cum citesc si comentarii care nu-mi plac. printre altele, ma lamuresc ce-mi displace cu adevarat 🙂
si sunt bloguri la care imi plac mai mult comentariile decat posturile care le genereaza…

28. TheArrow - May 2, 2008

@Alt.L: Si anume, exact :). Ca sa nu mai vorbim ca, daca te apuci sa arunci cu jigniri pe blogul cuiva e ca si cum vii in casa persoanei respective si te-apuci sa-l faci de doi lei. Chestie de bun simt elementar.

29. vera cimpeanu - May 2, 2008

alt.L – Da, da! Si io citesc bloguri unde ma intereseaza comentariile mult mai mult decit ce au de spus stapinii blogului. Da’ mi se parea nitel pervers si acu’ sint multzamita ca mai sint si altele/tii ca mine. Poate facem skimb de info in aceasta directie. La mine chestia e legata de sentimentu ca e prea mult nombrilism la unele duamne/domni bloggers.
Intre timp, on a tangent, am descoperit ca Primaria mi-a pus la dispozitie pubele pt. reciclat sticla, hirtie si plasticutz. Sint absolutely thrilled!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Si ce fac acum? Votez cu vechiul primar al sect. 2, cu 2 mandate cistigate sub stindard PSD? Help!

30. oblia - May 2, 2008

pt. martzipan: stai, tu, un pic, sa termine de certat… 🙂 mai ies si lucruri bune dintr-astea, ai rabdare o tzira.

pt. Arrow: iegzact! 🙂

pt. Coloriciul: papadii fustalii 🙂

pt. A: multumesc, vocea ratiunii, alaturi de alt.L, in acest mic diferendum… 🙂 asa este cu fraza respectiva, intocmai cum spui: pentru asta, mea culpa. despre erin, numai si numai de lauda! dar mai presus de orice asta m-a impresionat: ca a stat sa ii asculte si sa inteleaga realmente ce se petrecea cu ei. ca asta a contat mai mult decit orice altceva (proriul buzunar, din care le cumpara carti) si, odata ce-a inteles, ca asta i-a ghidat predatul pe mai departe. hail erin! 🙂 sa nu uit: mi-a mai placut ceva foarte important, dupa mintea mea: ca nu i-a abordat asa: “voi sunteti niste amariti care duceti o viata nenorocita, nu e vina voastra, dar eu, o doamna caritabila, va voi ilumina cu multa generozitate.” detest condescendenta asta (in sensul englezesc al cuvintului…). pe care, din pacate, o au multi profi. de aceea am spus: a stiut sa ii asculte si sa invete realmente ce inseamna sa fii ei! si si-a pornit demersul pedagogic de-acolo.

despre Mr Chips aud din copilarie si uite ca tot n-am reusit sa fac rost de carte sau macar pe film… mai caut.

un alt personaj la fel de adorabil este proful de muzica din “The Choir”. l-a vazut cineva? un film frumos, frumos!! 🙂

despre Mr. K din “Dead Poets Society”: eram in faculta cind am vazut filmul prima oara si m-a fermecat personajul. cind l-am vazut zilele trecute, dupa ce-am scris controversata insemnare de mai sus, am avut, din pacate, aceeasi perceptie ca tine: un prof egocentric si megaloman. acea simpla formula prin care ii placea sa i se adreseze studentii, “oh captain, my captain” spune multe… DAR: cred ca toata povestea trebuie vazuta in contextul acelor institutii de educatie rigide, care sufoca de tot personalitatea studentilor. in acel context, it DOES make sense ca el voia sa-i scoata de pe shina, din cusca de catzei impecabil dresatzi, sa ii zdruncine si zapaceasca un pic, sa ii inspire sa gandeasca altfel, etc.

pt. alt.L: da, ce-a facut Erin e absolut laudabil. si absolut ce-ar trebui sa faca un prof bun.

pt. martzipan: eu, draga martzipane, am invatat asta: fiecare cuvant conteaza cand afirmi ceva “in public”. un “atat” in loc de “numai”, cum observa A., a comis boacana. am mai invatat ca exista profi daunatori (precum cei descrisi de A sau Eugen – se pare ca am avut pur si simplu noroc chior sa nu dau peste ei, sau pur si simplu nu au contat pentru mine si nu mi-i amintesc), care din pacate lasa urme tot atit de dainuitoare ca si cele ale profilor buni (vezi explozia lui Eugen, care sunt convinsa ca are background sau bagaj serios vizavi de subiectul asta). si, pe de alta parte, e bine sa incerc sa fiu mai ca de-alde alt.L sau A, adicatelea ori rezonabila pina la capat, ori sa tac de tot, neraspunzind la comentarii pentru care stiu ca am… idiosincrasii, sa zicem, ori pentru care nu (mai) am rabdarea necesara… si tu? ce ai invatat? ramii la parerea ca ne-am certat ca chiorii degeaba? 🙂

pt. Arrow & alt.L: ce bine le ziceti! 🙂

pt. Vera: pai… eu stiu, cu primarul si pubelele? o intrebare… (ne)inocenta: ele, pubelele, au aparut acum, cu o luna inainte de alegeri, sau cat de repede a putut dumnealui sa le puna, ca primar ales si preocupat de probleme ecologice, intre 2004 si 2008?…

31. vera cimpeanu - May 2, 2008

oblia – pai, daca as sti, te-as mai intreba? you should give me SOME credit ca, daca le-a pus acuma, m-as fi prins ca e propaganda electorala. Dar nu stiu cind le-a pus, finca le-a pus, dar ascunse in spatele unor blocuri (cam in spatele cafenelei unde ne-am vazut ultima oara, iar io acolo nu merg niciodata. Le-a descoperit o ruda apropiata, fiintza scumpa mie si iubitoare de ecologie si m-a luminat. Ca io in a thousand years n-as fi trecut pe acolo. Asa ca suspansu ramine: io cu cine votez?

32. Oblia - May 2, 2008

hmmmm… 🙂 nu stiu nici cu cine votez eu!… de fapt, sunt curioasa daca anul asta ni se va parea schimata legea (nescrisa a) votatului, functionala in romania post-89, anume: alegi raul cel mai mic…

33. Irina Gheorghe - May 2, 2008

Discutiile pe baza acestui post ma depasesc.

34. vera cimpeanu - May 2, 2008

Irina Gheorghe – Duamna, dupa ce mi-ati dat cutzite-n inima cu ocazia lu’ Cluni si nu mea-tzi raspuns, acu’ simtzesc un reprosh ascuns in commentul Dvs., in loc sa-mi ziceti io cu cine votez pe baza acestui post. Pai, zau asha!

35. răzvan martzipan - May 2, 2008

nu, oblia, desigur că nu rămân la părerea asta (certat chiori. stop. piaţa independenţii. stop. fără pupat. stop).

dimpotrivă, teoretic, ar fi trebuit să mă bag în discuţie până peste cap, mai ales din pricina îndeletnicirii mele 🙂

practic însă, n-am făcut-o din mai multe motive (pe care n-am să le enumăr aici), după cum nici n-am să adaug ceva în plus faţă de rugăminţile de mai sus decât că, după părerea mea, adevărul e undeva pe la mijloc.

p.s.1: din nou, îmi pare rău de tot “sângele” de pe pagina asta…

p.s.2: la capitolul polemici elegante, vorba verei şi nu numai a ei, mai e ceva de trudit 🙂

p.s.3: vera, a propos de vot, eu nu mai am astfel de dileme, pentru că nu mă mai preocupă poveştile astea cu alegerile – de şi în nici un fel (am o vagă senzaţie că s-ar putea să mă urăşti pentru chestia asta) 😀

36. oblia - May 3, 2008

pt. Irina: trebuie sa stau sa-mi amintesc cum ai zice asta. imi amintesc ironie. 🙂

pt. Vera & Razvan a propos de vot: propun sa simplificam. central, la virf: s-a facut treaba in bucuresti in anii astia? daca credeti ca da, votati tot cu ei. daca nu, votati cu altii. ok asha? eu nefiind dintre aceia care declara ritos ca “nu fac politica pe blog” iata imi exprim parerea (personala, daaaa?): in ciuda bombanelii, s-au asfaltat o groaza de drumuri, s-au pus o groaza de sine noi de tramvai, s-au plasat destule bancutze si cosuri de gunoi si s-a mai curatat orasul. toate acestea, mult mai intens decat in oricare mandat primaricesc de la rivulutie incoace. deci eu votez PD-L, lelele. cu mentiunea ca domnu Adriean s-a purtat execrabil cu Catedrala Sf. Iosif!

37. vera cimpeanu - May 3, 2008

oblia – ok, da, o pozitie de bun simtz. Doar ca io, lucrind si cu unii, altzii, stiu mai mult despre ei decit tine. PD-L, voi sa zic. Nu mortal, da asa-si-asa. In plus, iti zic, omu’ de la 2 e PSD. Nu pot sa suport acest partid si pe nimeni care se afiliaza celor de acolo. Fac bube!

razvan m. – 1. am inteles mesajul celalalt, fii pe pace, am inkeiat episodul.
2. nu te urasc pt. nimic. Norocul tau ca nu ai astfel de dileme. Io am!

38. răzvan martzipan - May 3, 2008

a propos de vot – pentru “dilematicele” vera & oblia – o părere de bun-simţ, cred eu: deja lucrurile în oraşul (şi, aş îndrăzni eu să zic, chiar şi în ţara asta) merg într-un anume fel şi într-o anumită direcţie care, cred că se vede cu ochiul liber, nu mai e aceeaşi de acum 5 sau 10 ani.

din punctul meu de vedere e mai mult decât evident că îndiferent cine “va prelua/relua puterea” nu poate decât să meargă tot pe drumul ăsta “gospodăresc”: adică să pună mâna să asfalteze străzi, să se ocupe de curăţenie, să găsească soluţii/alternative la problemele traficului sufocant, să pună coşuri şi pubele diferenţiate pentru reciclat, să planteze floricele, să pună mâna şi să intre în aşa-numitele “parteneriate cu societatea civilă”, să instaleze camere cu circuit închis pentru securitatea comunitară, să ajute şcolile etc etc etc.

la nivel macro, “same shi(f)t, different style”.

ok, “jmenuri”, şpăgi, corupţie şi corupţi de tot felul, afaceri şi combinaţii vor exista – şi de o parte şi de alta, şi la noi, ca şi aiurea prin lumea asta (afară se cheamă, vezi doamne, “lobby”).

pricina e simplă – şi aici îmi amintesc de o datorie ce o am către oblia (torna, torna…), pe care sper să o onorez cât de curând 🙂

se cheamă presiunea şi credibilitatea externă, pentru că nu mai merge (de fapt mai merge puţin, da’ nu cu atâta tupeu şi nesimţire ca înainte) să te duci cu căciula întinsă să iei bani prin phare şi să nu pui conductele alea de gaz sau să torni asfaltul ăla nenorocit – nu de alta, da’ acum fiind membru ue şi pe lângă avantaje şi beneficii vin şi nişte obligaţii, pe care dacă nu ţi le onorezi, hârşti, vine penalizarea 🙂

mă rog, cred că vera s-ar pricepe să explice mai bine, pentru că bag seama, aşa cum zice ea, are a face mai mult şi cu şi cu…

p.s.1: a propos de jmenuri macro, vedeţi povestea ford – penalizată de ue şi obligată să decarteze (înapoi) douăzeci şi ceva de bulioane de € “ajutor neloial” sau cum le-au zis ei bănuţilor de-i primeau de la statul român. well… zilele trecute m-am nimerit în faţa televizorului când se uitau ai mei la ştiri şi am aflat cu ocazia asta din gura unui oficial al comisiei europene (sau al altui organism unional) că domnii de la ford, după ce vor decarta aceste douăzeci şi ceva de beţe, vor putea totuşi să… beneficieze de ajutoare din partea statului român. şi-acuma mi s-a părut mie că vine partea cea mai frumoasă, în fraza cu care încheia prezentatorul ştirea – “ajutoarele” respective se ridică la… parcă 150 şi ceva de bulioane (desigur, tot €). n-am nimic împotrivă. if it’s done by the book, so be it 🙂

p.s.2: cam acum vreo 10-12 ani, cineva care, printre altele, a fost o vreme şi primarul sectorului 1 îmi spunea, a propos de o întrebare de-a mea legată de toate bla-bla-urile din campaniile electorale, că, dacă un candidat care este ales pentru promisiunile sale reuşeşte să se ţină de ele într-o proporţie cuprinsă între 2-10% pe durata mandatului său, omul ăla şi-a făcut treaba. nu sunt expert în politică/politologie etc, însă mi se pare cumva de bun simţ… până la un punct.

p.s.3: cam cu o lună sau două (nu mai ştiu exact), tot într-o seară, m-am nimerit iar cu ai mei în faţa teve-ului la ştiri şi arătau ăştia nişte imagini de când se lansau catindaţii pentru locale de pe la diversele partide. am stat să mă uit şi eu, mai mult din curiozitate, desigur. “jenibil” cred că e un eufemism – de la muzică populară la nişte declaraţii ce-i făceau pe ăia de se bat pe la meciurile de box sau k1 sau cum s-or fi chemând să pară nişte mieluşei nevinovaţi. la capitolul “promisiuni”, iară – nişte lucruri care nu prea aveau legătură cu ce ar trebui, de fapt, să facă ei pe-acolo.

p.s.4: dacă nenii ăştia de-i văzusem eu la teve (chiar, nu e nici o tantie printre catindaţi, aşa-i?) ajung primari, probabil că o să ajungă să-şi ţină între 2 şi 10% din promisiuni, însă nu neapărat pentru că ar vrea ei musai, ci fiindcă n-au încotro.

p.s.5: vera, tu eşti în anglia? când mi-ai pus comentariul ăla pe blog, tracker-ul meu îmi zicea că ai venit din… United Kingdom – APEXCOVANTAGE.COM… înmiite scuze oblia că o întreb pe vera aici ce şi cum, dar nu ştiu unde altundeva sau cum să dau de ea 🙂

39. Irina Gheorghe - May 3, 2008

Duamnelor, dragelor Oblia si Vera,

Nu ma refeream la subectul alegerilor. Vera, ca sa iti arat ca nu cunosc deloc acest topic si ca nici in ruptul capului nu iti pot raspunde la interpelatiune, iata o intrebare: sunt alegeri? (nu mai sunt in Bucuresti de cinci luni). Cum adica am dat cutzite-n inima cu ocazia lu’ Cluni? Care Cluni? Jiorgi Cluni? Clarificati acuzatia, va rog. 🙂

Oblia: comentariul meu a fost facut pe baza afirmatiilor si exploziilor domnului Barbosu Eugen. Pe care nu l-am inteles si nici nu am avut rabdare sa-l citesc. Desi cred ca “l-am citit” putin printre randuri. Am remarcat ca mi-a si dat (cu sarcasm) un zece. Sar’mana, acu stiu ca a meritat sa merg la doua scoli. Sar’mana.

40. vera cimpeanu - May 3, 2008

razvan m. – io sint la Bucuresti, in cartierul Floreasca. Ma multumeste, insa, faptul ca echipamentul induce oamenii in eroare, caci il urasc. Pe el si pe viata macanica, neinteresanta si lipsita de nuante, pe care ne sileste sa o ducem. Asa ca, iacata, mai am inca o dovada ca nimic nu e ca hirtia, creionul, postasul, scrisorica de amor pusa sub perna (uda de lacrimi, citita si rascitita, mirosita, pitita); sau tremoloul din stomac, cind asteptai telefonu’, si nu suna si nu suna…Si nu suna…Si suna! Si tu nu stiai cine e la capatul celalalt. Si aveai MARI probleme cu vocea cu care trebuia sa zici: Alo! Etc.

41. Irina Gheorghe - May 3, 2008

Ah, si care mi-a zis si “honey”. Ntz, ntz, ntz, mare e si blogosfera asta.

42. vera cimpeanu - May 3, 2008

OBLIA – Megascuze ca imi fac mendrele pe blogul tau si merci de gazduirea jeneroasa.

Irina Gheorghe – Cu Cluni: Duamna Irina, mergeti la postul obliei din aprilie 2008 “Eu de ce nu sint cool’. Acolo, Dvs. ati pus un comment pe 19 aprilie, la care io V-am interpelat pe 24. Si care nu mea-ti raspuns la iel. Si V-am lasat si o mica interogatiune pe blogu Dvs. despre una-alta.
As to the election topic: Am inteles ca nu sinteti in Romanica, da’ ziceam si io, ca poate va tineti la curent si aveti neutralitatea si obiectivitatea cuiva care nu ie involved.

43. Irina Gheorghe - May 3, 2008

Merg acusica si verific postu si respectiv zilele de 19 si 24 aprilie. Am raspuns la interpelatiune de pe blog de la mine. Legat de alegeri, pot sa iti spun cu cine sa NU votezi: fara Evanghelie si fara Videanu. Restul trebue cercetati indeaproape si eliminati fara mila.

44. răzvan martzipan - May 3, 2008

vera, dignum et justum est 🙂

sau, cu alte cuvinte,

limitele tehnologiei 😀

frumos cartierul floreasca, mai ales pe lângă circ, pe-acolo, pe la aminale şi pe la cafe-ul joy 😉

45. oblia - May 5, 2008

pt. Irina: nu doar ca ti-a dat 10 si te-a facut “honey”, dar ti-a precizat si ca era sarcasm. neah! sa nu-ti faci, deci, iluzii,sa nu te pierzi in reverii.

pt. Martzipan: cu torna, torna o sucesti si o-nvirtesti de 3 luni. ne zici, sau nu ne zici odata? 🙂

pt. Vera: io nici n-am avut parte de scrisorele de-alea de-amor. numai, numai electronicale 😦

46. A - May 5, 2008

S-ar parea ca nu numai domnul EB are drag de reactii off-topic :)))))))

47. vera cimpeanu - May 5, 2008

pt. oblia – trebe sa-ti povestesc oral despre viata fara echipament. Desi…Nu prea cred sa foloseasca beyond valoarea de inventar. Poate ne vedem la o cafelutza sau asa ceva.

pt. A – Nu stiu ce o sa raspunda Oblia, da’ io zic: pai, cam ai dreptate. Da’ cum altfel e o discutie normala? Nu vine fiecaruia o idee, sau o asociatie (sinapsa, vreau sa zic) si o ia omul pe cararuie, abandonind drumu drept al temei principale? Si ce e rau in asta?
Cu EB problema NU ERA ca deviaza.

48. Oblia - May 5, 2008

pt. A si Vera: va rog: nu era EB, era BE. cum ne strigau to’arashele la catalog, cu numele de familie inainte. o sechela in sine. 🙂 nici pe mine nu ma deranjeaza detururile, ma deranjeaza daca ingredientele din care sunt facute au toate gust acru.

pt. Vera: pai ar fi fain sa-mi povestiti la o cafelutza. cind mai aveti trebi prin tzentrum si-o ora, doua, libere dupa, ne vedem?

49. A - May 6, 2008

Da, stiu ca era BE, dar… am luat distanta 🙂

50. Irina Gheorghe - May 11, 2008

Pentru Oblia: pai dah, ca daca nu ma prind nici prima, nici a doua oara, macar in al doispelea ceas, nu?


Leave a Reply

