jump to navigation

Patru capturi March 12, 2008

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Dacă nu mă înşel (prea tare), fiinţa om a avut până acum următoarele stadii de dezvoltare antropo-socială: culegător, vânător, agricultor, industrialist, tech-creature. Cred că ne-au rămas azi oarece instincte din toate (homeleşii şi aurolacii, de exemplu, sunt “scavengers”, varianta modernă şi urbană a culegătorilor/”gatherers”).

În ce mă priveşte, această din urmă ipostază, de gatherer, îmi place cel mai mult, întâi pentru că nu e implicat niciun Cain în ea, şi în al doilea rând pentru că apelează la vigilenţa simţurilor: e-un fel de gimnastică a percepţiei întru totul binefăcătoare. Aşa că atunci când ies la plimbare fără treabă, asta fac: culeg. Azi, de la Romană la Universitate, patru bucăţi.

Surorile Securitate
Ţi le mai aminteşti, Mânecuţă? 🙂 Ei bine, azi dramaticul recital se desfăşura pe o străduţă de lângă Bălcescu, în faţa unei clădiri care avea arborate steagul României şi pe cel al Crucii Roşii… Ca de obicei, una era bardul, cealaltă – corul mut. Şi zice bardul, ca şi cum ar fi prezentat muzeal “Lecţia de anatomie” a lui Rembrandt:

“Este posibil să nu mai apucăm să ne luăm nici pensia luna aceasta, deoarece Securitatea poate intra în casă peste noi şi ne poate tăia mâinile, picioarele, organe, precum şi muşchii gâtului.”

Vânzătoarele de pe la buticurile din zonă ieşiseră pe la colţuri, câţiva trecători se opriseră şi urmăreau spectacolul amuzaţi. Trec şi eu c-un zâmbet dubios. După câţiva metri, aud un retoric “Bleeee-ble-ble!” – bardul, iritată de reacţia audienţei. Mă întorc să văd. Cele două o luaseră din loc.

Iar!…
Am mai spus: detectez spaniolii ca pe-o specie aparte pe stradă. Probată de x ori şi cu martori. De data asta, de-abia am apucat să-mi dau seama că era o spanioloaică albă, la ieşirea din Amzei, că mi-a şi făcut-o: scanat de sus până jos, scurt. Şi-a trecut. Draci, iar n-am avut riposta la secundă!

De ciudă, pe urmă mi-am exersat-o pe: un funcţionar bancar în costum şi una doamnă deşirată. Asta din urmă, ca să fie mai challenging. Nu-i deloc uşor. Trebuie acoperită întreaga lungime a omului în maximum-maximorum 2 secunde! O iuţeală de ochi pe care neapărat trebuie să mi-o antrenez. Că ce, eu nu pot?

Cine-au cunoscut, cine mi-au văzut?
Pe strada Clemenceau era o vilă frumoasă care, pobrecita, n-avea nicio vină că se cuibărise PRM-ul în ea. Acum vreo săptămână, trec pe-acolo şi văd că infamul partid se cărăbănise. Bun! am notat satisfăcută. Mă gândeam că şi-o revendicaseră proprietarii; cu cât mai mulţi boieri în Bucureşti, cu-atât mai bine!

Azi, însă, trec şi… nu mai era. Deloc nu mai era. Terenul, împrejmuit cu panouri de şantier. Tot nu-mi venea să cred: din ditamai vila, cu marchiză, cu tot, nimica-nimicuţa? Am fost foarte aproape de a-l întreba pe portarul de la instituţia ministerială de mai jos: “nu vă supăraţi, n-aţi văzut vila aia frumoasă?” Poate doar plecase puţin la plimbare.

Aştept cu neobosită silă ridicarea unui office building nichelat, geamlâcat, corporatist şi neapărat teribil de productiv, în loc.

Alternativ, am putea să facem naibii ceva, da.

În pădure
La monumentul Cartofului în Ţeapă din Piaţa Palatului, am luat-o pe aleea din butuci. Prin tălpile subţiri ale pantofilor, atingerea acestei materii pe care o venerez: lemnul.

Conotat în genere negativ în limba noastră, a “fraţilor cu codrul”, în spaniolă “madera” are şi sensul figurat de “aptitudine, dispoziţie”. Şi cred că lemnul e plin de aptitudini – ca orice vietate. Pe aleea din butuci, călcam prin pădure, unde se tupilează mistere şi respiraţii ascunse printre frunzuliţe şi crenguţe şi n-ai cum să nu te prefaci în spiriduş un pic.

Dacă, Doamne-ajută, or să dea vreodată jos Cartoful din ‘cea Ţeapă, să lase, aş pohti, aleea de butuci.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

