jump to navigation

Ordinea socială February 26, 2008

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
Tags: , , , ,
trackback

Mă uitam azi la poliţistul din intersecţia Bulevardului Elisabeta cu Strada Academiei. Pe la 12.30. Fluiera spasmodic şi nu contenea să dea din braţ cam cum ar da un cioban care cată să-şi bage toate oile-n ţarc, înainte de furtună.

El ce făcea? Grăbea maşinile. Pe verdele semaforului. Haide, mai repede, dă-i bătaie, fuga, măăăă. Şi mi s-a părut atunci că nu doar poliţistul din intersecţie face asta. Ci că asta e chiar matricea supremă a organizării noastre sociale: a organiza lumea înseamnă a o direcţiona grăbind-o. A o mâna undeva sub presiune. A o buluci ca pe şcolari, la ieşirea în recreaţie. Doar că nu există recreaţie.

Cum să nu te-apuce deprimarea?

Comments»

1. Turambar - February 26, 2008

Tot e bine, ca s-a facut upgrade-ul de la militzianul punitivo-totalitar pus pe stat la panda si pe dat amenzi, ca motive sigur se gasesc, la functionarul public care indeplineste o functie sociala totusi constructiva: fluidizarea traficului. S-au mai schimbat si ei, nu mai sunt bulanishtii militzishti tractorishti de pe vremea comunismului.

Iar cat despre ritm, iuresh, isterie si despre gratzia otravita a vietzii urbane, doamna, e o lumea rea si competitiva out there. Cine nu vrea / nu poate, there’s plenty of silent / patriarchal places around. Telega, for instance: locul unde nu se intampla nimic, except landslides and people getting drunk.

Viteza. Viatza. Presiune. Energie. Intensitate. Focalizare. Tinerete. Superbie. Aroganta. Succes. Eficienta.

Oboseala. Epuizare. Depresie. Habauceala. Lipsa de directie. Batranete. Tihna. Taclale. Leisure. Tabieturi.

Se schimba, doamna, se schimba. Nu neaparat in bine, dar se schimba. Si nici totalmente in rau… 🙂 😦

2. eXstatic - February 26, 2008

Doamne, Turambar, chiar ieri seara am scris un post in blogul meu despre schimbare, desi poate am facut-o din alt punct de vedere… 😆 Te invit sa-l citesti si sa-ti dai cu parerea… 🙂

Oblia, scuze de off-topic. Chiar la Grozavesti e nebunie si e nevoie acolo de un politist ca asta, care grabeste lumea. 🙂 Ca mereu aud semafoare si ma seaca…

3. eXstatic - February 26, 2008

Aoleu, pardon: voiam sa zic “mereu aud claxoane”, nu semafoare. :))

4. Oblia - February 26, 2008

pt. turambar: aaa-ha. (er… ce se schimba?)

pt exstatic: da, se pare ca politistii care grabesc lumea sunt uneori foarte necesari.

5. răzvan martzipan - February 26, 2008

eu am trecut pe-acolo, cu ticoidul meu zenobian, chiar cam pe-atunci, după ce am plecat de la şcoală – adică de pe elisabeta făceam dreapta pe academiei – şi, sincer, nu l-am remarcat – nici atunci, nici când am ocolit pe calea victoriei şi m-am întors tot pe elisabeta spre girataur… curios lucru… poate a apărut după sau înainte…

cât despre grăbit, uneori e necesar… iar la volan, în traficul bucureştean, cum zice şi eXstatic, mai ales când eşti încurajat de dl miliţian, e totdeauna un prilej de bucurie 🙂

p.s.1: să privim cealaltă faţa a lucrurilor – blogul tău, oblia, de pildă. ia gândeşte-te tu, ce-ar însemna dacă în loc de goana asta kilobyte-ică, ordonată de tine frumos, pe topic-uri, am recurge la clasicele scrisori, pe hârtie, cu cerneală, plic, timbre… probabil că tot ce e aici, ar fi durat vreo 5-6 ani… ca să nu mai spun de link-uri şi videoclipuri… cum ar fi fost să-ţi trimit o casetă sau, şi mai bine, o trupă de muzicanţi violoncelişti, să-ţi livreze 2-3 cântece apocalypticeşti? 🙂

p.s.2: şi asta e o formă de organizare socială – probabil că o să se burzulească turambar la mine – sorry, no ofense! da’ cam aşa e până la un punct cu mâna asta de oameni de ne întâlnim pe-aici, pe blogul oblic. am putea, la fel de bine, să socializăm organizat la un ceai sau la un vin fiert, de două ori pe lună, pe o bancă în herăstrău sau să înfiinţăm un grup al simpatizanţilor oblici, cu statut, sediu social ş.a.m.d.

p.s.3: pentru turambar – mai e până să devină miliţienii noştri funcţionari publici (sau, după expresia englezească “public servants”). exemplu: acum două săptămâni, la un semafor, puştiului din spatele meu îi scapă piciorul din ambreiaj pe câmpineanu şi mă tamponează – mergem la secţia accidenteuşoare, sector 1 – frumos înauntru, nimic de zis – stăm 6 ORE în cap pentru constatare (un stop ciobit, o bară crăpată şi 2 paraşocuri probabil şifonate) – la un moment dat, îi spun miliţianului cât se poate de sincer: “nu vă supăraţi, cam pe când preconizaţi că se vor instala camerele de supravegheat în oraş?” stupefacţie maximă (nu din pricina cuvântului “preconizaţi”): “da’, ce dom’le, chiar vreţi să fiţi urmărit tot timpul?” moment în care îi răspund: “sincer, DA!”. miliţianul nostru nu poate să priceapă că acele camere le-ar înjumătăţi numărul de accidente cu autor necunosut (clasicele “loviri în parcare”), că ar duce la o eficientizare şi fluidizare a traficului, pentru că n-ar mai avea nimeni tupeu să comită vreo măslină ştiind că se poate trezi acasă cu amendă şi tot aşa. pentru nenea miliţian camerele alea înseamnă un “big brother” şi, cel mai probabil, posibilitatea de a-şi pierde binecuvântata şi tradiţionala noastră şpagă! şi când te gândeşti că n-avea mai mult de 30-35 de ani 😦

p.s.4: şi aşa, pentru topic & off-topic 🙂

6. Oblia - February 26, 2008

martzipane: 🙂 data fiind frecventa coincidentelor, asteptam si observatia asta de la unul dintre cititori: azi la 12.30 eu inca dormeam, asa ca habar nu am daca era un politist in intersectie sau nu. eu scriu insemnarile pe masura ce le “experimentez” in real life, le tin frumos intr-un file si le postez cite una pe zi. iar insemnarea asta a fost facuta acum vreo 10 zile, cred. “azi”-ul pomenit e acel azi. sorry, dar e mai time efficient pentru mine asa, altfel nu am timp sa scriu ceva “fresh” chiar in fieshtekre ziulica 🙂

hehe, nu mi-am dat seama ca voi, ca drivers, sunteti incintati sa va grabeasca nea politzaiul. dar te cred – cred ca poate fi “exciting”. pe mine m-ar stresa, daca as fi soferita practicanta. desi… cine stie cum mi-as schimba si eu firea si naravurile, la volanul unei masini prin bucurestii astia…

a, cit despre cantitatea de scris in scrisori, sa stii ca been there, done that. intreab-o pe miha (blogroll), daca nu ma crezi. si n-a luat decit 2-3 ani. teancuri. tone. traiasca fratia dintre postele australiana si romana!! si sa stii ca inca sunt de parere ca calitatea (pardon) scrisului e superioara, in scrisori, celei de pe blog. dar, da… sa mi-i fi trimis pe cei 4 finlandezi in plic, ca sa nu mai pomenesc de tanti sinistra, ar fi fost time consuming SI scary like hell!! LOL

cit despre camerele de filmat, ok, i’ll take your point, dar intrebarea mea este asta: de ce avem nevoie de supraveghere non-stop ca sa ne purtam ok?… si ca ar fi “big brother” e inca o discutie actuala in tari unde s-au introdus de mai demult, si inca se tot introduc… cred ca security ar trebui sa aiba limite, zau. dincolo de care ar trebui incurajate, formate, insuflate, modelate, etc. chestii precum constiinta (civica) individuala, s.a..m.d. nu zici?…

merci de link, fac click acum la o pauza de cafea 🙂

7. răzvan martzipan - February 26, 2008

oblia, povestea asta cu camerele şi civilizatul (fie el şi în trafic), e asemeni celei cu introducerea centurii de siguranţă. acum vreo 20 de ani, s-au gândit americanii (şi nu numai ei), [ulterior, cumva şi sub imperiul introducerii air bag-urilor – nu vrei să ştii ce înseamnă să-ţi explodeze un air bag în faţă la un impact când tu ai înjur de 100 km/h, dar nu ai şi centură] să transforme purtatul centurii de siguranţă din facultativ în obligatoriu.

normal, au luat-o la început cu duhul blândeţii – reclame cu copilaşi veseli că pot să poarte centura, apoi din alea cu centura salvează vieţi (cam ca la noi) şi tot aşa. rezultatul – o grămadă de bani investiţi în reclame, în timp ce “publicului-ţintă” continua să i se rupă în şaişpe de centuri, dar mergea cu viteze din ce în ce mai mari, accidente urâte cu ieşit prin parbriz etc.

când au văzut că nu ţine – ok, schimbăm foaia. au băgat nişte amenzi de-a dreptul nesimţite. rezultatul – îl ştim şi-l vedem în fiecare film – cum se urcă în maşină, pac – e deja un gest reflex.

la fel ar trebui să se întâmple şi la noi.

însă, câtă vreme ştii că poţi să o iei pe o stradutză (pe unde de-abia are loc o maşină) deşi vezi ditamai semnul în faţa ta “acces interzis”, pentru că “nu te vede nimeni” [aşa cum mă trezesc eu zilnic cu câte un gigel care ignoră cu nonşalanţă semnul ală şi tot el mă claxonează că de ce nu mă dau la o parte să-l las să treacă] sau să blochezi o intersecţie, pentru că tu te “grăbeşti”, deşi vezi că în faţa ta e super plin şi n-ai unde să înaintezi [a se vedea principalelel intersecţii, fie ele semaforizate sau nu], şi să nu ţi se întâmple ABSOLUT NIMIC, sistemul va merge înainte.

dacă, în schimb toţi gigeii aştia ar primi prin poştă acasă poza cu măslina de au comis-o, indiferent că e pe străduţa din spatele blocului sau în intersecţia din buricul târgului, şi dedesubt “nota de plată” – vreo 10-15 beţe de decartat în bugetul local (asta-i altă problemă, o să mă refer la ea în p.s., desigur) + câteva puncte de penalizare, în câţiva ani s-ar calma urgent toată lumea.

despre conştiinţa civică, ştii la fel de bine ca şi mine că e “sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire” – începând de la aruncatul ambalajelor pe jos şi terminând cu “frontul comun” împortiva hoţilor de buzunare.

şi un soi de morală (am mai spus-o şi altă dată, a propos de limba noastră nărăvaşă; acuma o sucesc altfel) – dacă americanilor ălora, care sunt mai civilizaţi (incluzând aici şi ceva spirit/conştiinţă civică) le-au fost necesari câţiva ani, ia fă tu, oblia, o extrapolare simplă şi vezi cam cât ar trebui să ne ia nouă 🙂 [eu am zis câţiva ani…]

p.s.1: camerele alea de luat vederi ar rezolva şi multe din problemele de ordine publică şi infracţionalitate – câte unul ca mine n-ar mai fi agresat (aproape bătut) în faţa blocului de indivizi precum administratorul meu dement, numărul tâlhăriilor în plin centrul oraşului s-ar reduce, ca să nu mai spun de intrări prin efracţie, violuri şi alte din astea etc etc.

p.s.2: hai să fim serioşi la partea cu dreptul la intimitate – nu e ca şi cum camerele astea ar sta special să te urmărească numai pe tine în fiecare secundă, ca să nu mai spun că ar ajunge până şi în sufrageria sau dormitorul fiecăruia. culmea, în aeroporturi, în gări, în supermagazine nimeni nu se simte deranjat de ele. şi-apoi, dacă cineva chiar vrea să te urmărească, n-are nevoie de camerele poliţiei, trust me (în fiecare secundă răspândeşti atâtea informaţii despre tine în jurul tău…).

p.s.3: culmea aberaţiei poliţiei române – tot a propos de camere – şoferii ştiu că pe DN1 (ăla de o ia prin băneasa spre polieşti şi duce la munte) există nişte camere de luat vederi cu senzor de viteză. când ai depăşit viteza regulamentară, îţi fac poză şi ţi se trimite acasă amenda. ei bine, în vară, poliţia română a deconectat sistemul, pe care de-abia îl montase de un an, justficând gestul prin faptul că numărul de amenzi ce trebuie expediate prin poştă este mult prea mare şi nu au prevăzut în schema de personal posturi pentru cineva care să ducă toate alea la poştă, să le lipească timbre ş.a.m.d.
wtf, dude?
e greu să scoţi nişte tipizate gen Infadress, pe care după ce le completează computatorul ăla, să le încerci într-un sac şi să le duci la poştă? sau să iei 2 gigei de stau şi freacă aiurea un birou?

8. Turambar - February 26, 2008

Politzia este purernic subcomputerizata. E drept ca in spatele multor birouri, cel putzin la accidente usoare, acolo unde am eu abonament :), sunt ofiteri / sub-ofiteri in their 40’s, si pana se invatza cu calculatorul, mai bine le scriu de mana.

La intensitatea traficului din Bucuresti, le trebuie cel putin de trei ori mai mult personal decat au acum. Am intzeles ca isi construiesc un hiper-sediu pentru chestia asta, pe undeva in afara Bucurestiului, dar mai e mult pana departe.

@ oblia: schimbare? Doamna, lumea noastra prinmprejur se schimba vazand cu ochii, de la o zi la alta. Gandeste-te cum eram noi acum zece ani, acum cinci ani, cum erau altzii, cum era orasul, posibilitatile comerciale, profesionale, de timp liber, de atitudine. Bucurestiul s-a schimbat. Salbatic, e drept, insa si salbaticia are farmecul ei. Ca sa folosesc un cuvant folosit anterior: “farmec otravit”. Les fleurs du mal. Buboaie shi puroi. Tzatze shi noroi. O alta energie. Dar, totushi, energie.

Sa nu o subestimam. Si sa o calarim 🙂

9. Oblia - February 26, 2008

ok, m-ai convins! (ia uite si turambarul ce pathos fain are in eeeeeel, marele mishtocard… 🙂 )

10. Turambar - February 26, 2008

Doamna, sunt un sensibil neintzeles, ras in cap, cu mustatza de tatar si cu apetentza pentru rugby. Un suflet convolut shi intzelept care se ascunde in spatele unei mitocanii asumate.

A, era sa uit: si modest. Mai ales modest.

Ce viatza mea… 🙂

11. Oblia - February 26, 2008

Nu, nu: “au, viata mea!” 🙂
(ete, rugby! cit snobism…)

12. Turambar - February 28, 2008

De ce, doamna, snobism? De’o parte si de alta a Stramtorii Tasmaniei este stil de viatza, este apa si aerul mintzii.

… Damn: I’ve forgot: those Aussie blokes and their bloody Rugby League antics, which are completely out of fashion and away from the true rules of the Rugby Union.

He he. Joking. They’ve bloody won twice that bloody Ellis Cup (that would be the Rugby World Cup, for those few of you who don’t know it yet fer her true name).

Gregan, Larkham, Campese, Eales, Horan,.

As they say, down there under the sun: Go All Blacks! 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Wallaby_Team_of_the_Decade

13. Oblia - February 28, 2008

awwww… aren’t u a big rugby freak? 🙂 🙂 🙂 eu, daca se ajunge la rugby, tzin cu kiwis, neh!

14. Dan - April 1, 2008

Eu m-am saturat de politisti semafoare. Politia ar trebuii sa aplice legea.
Sunt atat de frustrat incat am inceput o campanie civica de “culturalizare a soferilor”.
Cred ca 90% din blocajele din oras sunt datorate soferilor indolenti sa care nu stiu legea. Bine nici nu are cine sa le-o aplice. Dar e primul pas.
Mi-am pus un sticker pe luneta, in care scriu clar:
www. EU NU BLOCHEZ INTERSECTIA .ro

Site-ul http://www.eunublochezintersectia.ro e destinat acestei initiative civice.
Cred ca in noi sta puterea “civica” de a face ceva.

15. oblia - April 1, 2008

pt. Dan: scuze, eu, una, n-am organ pentru traficul rutier; nu pot plusa sau croseta pe ce spui tu aici, dar imi pare ok, deci bafta!


Leave a Reply

