jump to navigation

Dubiu June 16, 2007

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
trackback

Care-i mai libertin, scrisul sau vorbitul? Nu vă grăbiţi să răspundeţi că vorbitul, chiar dacă “căcat” şi “cur” (pe celelalte două-trei, cu “p” şi “m” nu le mai scriu, mi-e ruşine) răsună cotidian pe stradă, nici măcar deşucheate, ci pur şi simplu de rutină, deja.

Pe de altă parte, ia încercaţi să vorbiţi la fel de liber în spaţiul numit “stradă” (includ barurile, terasele, etc.) de moarte, de spirit, de filosofie, de frică, de iubire, de credinţă, de poezie, de nebunie şi de alte asemenea subiecte. Se ridică sprâncene. Apare expresia facială “what??” din serialul “Beverly Hills” (o ştiţi, da?). “Ce te-a apucat?” Devii ciudăţel sau ciudăţică, nu?

În noua ortodoxie şi corectitudine socială, pe astea le-am clasat drept “mari” şi le-am băgat la răcoare. Prea sunt tulburi, ne deprimă şi ne strică cheful: sunt antisociale. E indecent, e socialmente deşănţat azi să vorbeşti despre ele pe “stradă”.

Comments»

1. medeea - June 17, 2007

n-aş fi zis vorbitul… la scris mă gândeam şi eu. cred că-i mai liber petnru că, odată ideile aşternute nu te mai interesează… pot oamenii să fie de acord cu tine sau nu, dar tu ai apucat să scrii ce ai avut de “spus”. nu te întrerupe nimeni în mijlocul frazei fiindcă ai greşit timpul verbului. plus că io cel puţin, în faţa hârtiei, mă simt mult mai bine… la urma urmei, marile opere ale omenirii nu s-au păstrat ca înregistrări, deşi de vreo câteva secole s-ar fi putut… oamenii continuă să scrie: pe hârtie sau pe calculator pentru că aşa se simt mult mai bine… chiar şi discursurile extraordinare care adună mulţimi în pieţe (nu mă gândeam la Băsescu ci la Hitler) erau scrise anterior.

2. oblia - June 17, 2007

da, eu sunt de acord. dar, pe de alta parte, s-ar putea spune ca scrisul e mai restrictiv pentru ca, in general, iti pretinde mai multa corectitudine, pedantza lingvistica, etc. in plus, in scris nu poti sa inlocuiesti 3 vorbe cu un gest sugestiv, ca in vorbire. dar in ce priveste strict permisivitatea subiectului, zau ca am ajuns la concluzia ca scrisul e mai “libertin” decat vorbitul. nu e o chestie noua, dar mi se pare foarte paradoxala, cumva…

3. mona - June 20, 2007

îîî, care-i cu “m”, ca mie nu-mi vine nimica in cap? ma-sa? imi vin cuvinte absolut banale, zau, nimica indecent. hm.
aaaa!masturbare!nu?
maritis?
mascul? :))
maciuca? :)))
beeeeeeee, mitoflendero 🙂

PS astept lamuriri

4. oblia - June 20, 2007

baaaaai cotzopintitzka. lamiie, poftim! 😉

5. Arthur - August 6, 2007

se face destula filosofie si prin cafenele…de prost gust ce-i drept:D so…mai bn fara:) fiecare lucru la locul lui. acum altceva: libertatea e in spirit si se vede in continut nu in forma de exprimare. am inteles glumele de mai sus dar asta nu inseamna ca avem acolo un limbaj liber ci numai unul deshucheat…tin minte ca imediat dupa revolutie eram prin primele clase de liceu…ne facusem mari …de cate ori nu ne convenea ceva la prof strigam din banca faza asta…”ce? e democratie! n-ai ce ne face!” devenise un refren…ne castigasem…”libertatea”…

6. oblia - August 6, 2007

o, dar eu n-as fi inteles niciodata libertatea astfel…
poate ca forma nu este neaparat importanta, totusi mai mult ca perfectul trebuie onorat fie si in comentarii de blog (ne facuseRAm mari – pluralul).
in rest, my main point has gone uncommented, so far.: perceputa “indecentza” a subiectelor “mari”, astazi.

7. Arthur - August 7, 2007

aveam un coleg de facultate, simpatik de altfel. asta de cate ori se nimerea sa fie cu noi, nu prea intelegea el despre ce se vorbea acolo, da era bun ca se scotea fiindca ne vana mereu “licentzele poetice”:))) asa ca noi eram obisnuiti sa ne opreasca in mijlocul “discursurilor” cand ti-era lumea mai draga sa puna si el vo intrebare sau sa faca un comentariu, numa ca era clar ca n-o sa fie de continut…amuzant ca ne mai fura din libertate:D crek tipu ar fi fost si pe placul altora…:) partea cea mai tare era ca si lui ii scapau anumite chestii…dar deh…ironia sortii:))) am revazut postul…libertin e una…liber…cu totu altceva:D…in sensul asta…intre scris si vorbit…nicio diferentza. hhmm…o fi si libertinajul un fel de slobozenie:D

8. oblia - August 7, 2007

haha, ce coincidenta. sesizasem, desigur, ca tu vorbeai de libertate, eu de libertinaj si eram tentata sa te trimit la wikipedia (desi ma temeam ca te-ar scandaliza – temere care a invins, in final, pulsiunea pedagogica). intre timp, insa, m-am gindit ca un dictionar etimologic ne-ar fi de mai mare ajutor. vezi aici, in dreapta, la “word archeology”, rogu-te.
da, exista fiinte enervante care corecteaza forma, dar n-au fond. sau invers. din fericire, eu, una, nu fac parte dintre acestea. pentru mine, forma ESTE fond (si invers)… de-aici si preocuparea pentru etimologii.

9. Arthur - August 7, 2007

anyway….fara a vrea sa dau cuiva bataie de cap musai, mi-ar placea sa aflu in ce sens poate fi pt cineva forma totuna cu fondul…crek nici wittgenstein nu m-ar putea convinge in sensul asta dar…mai stii?!:D

10. oblia - August 7, 2007

draga arthur, este a doua oara cind constat ca, raspunzindu-ti la comentarii, imi pierd timpul. esti (sau reiesi din ce si cum scrii) o persoana rauvoitoare ce sufera, dupa parerea mea, de o hipercriticitate cvasidocta si obtuza. esti liber sa faci in continuare comentarii aici, insa eu nu am sa iti mai raspund. multa sanatate si voiosie!…

11. Arthur - August 7, 2007

ah, imi pare rau daca te-ai simtit prost…intentia nu era sa raspund neaparat unei persoane anume si nu am nimic cu tine…pur si simplu comentam teme si nu oameni…nu mi-as permite sa fac aprecieri cu privire la persoana cuiva fara sa o cunosc ft bine. insa este decizia ta ce si cu cine vorbesti. eu am luat acest blog ca pe o sala de dezbateri nu ca pe un ring de box. sigur, e dificil cand comunicarea e deficitara…o sa tin cont de faptul ca nu vrei sa avem un schimb de replici, mai ales ca esti gazda:)! succes!


Leave a Reply

