jump to navigation

O atitudine onorabilă, în condiţiile date March 30, 2007

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
trackback

Mie îmi plac miştocarii. De cum am zis asta, trebuie să fac două precizari, ca să fie clar ce înţeleg prin “miştocar”:

1. După părerea mea, miştocăreala se plasează echilibrat, ne-elitist şi-aproape cumsecade, între ironie (o formă mai abrazivă de şarm intelectual, spre livresc) şi băşcălie (o formă de agresiune verbală şi/sau psihologică cartieristă, vecina mai versatei maliţii, la rândul ei vecina mai ieftinei răutăţi).

2. Ca “prototip” de miştocar l-aş menţiona pe Lucian Georgescu, creierul-şef al fabulospiritului (care mie continuă să mi se pară un concept isteţ şi onest pentru “brandul România”) – sper să nu se supere Titanul că-l iau de exemplar. Zău că sunt bine inteţionată.

Îmi plac miştocarii pentru că sunt juşti. Îmi place miştocăreala pentru că este adecvată realităţii româneşti de azi.

Când, precum bine a punctat Cărtărescu, te temi să mai admiri pe cineva, pentru că, mai devreme sau mai târziu, de obicei curând, se vădeşte c-a fost turnător ori escroc ori criminal.

Când, după patru ani de mandat sfârşit cel puţin trist, sapi vajnic în tine, a câta oară parcă iarăşi binevoitor?, deshumezi, împăiezi, clonezi cu greu încă un kilogram de-ncredere, încă o roabă de speranţe (ce valută forte nepreţuită şi ne-preţuită!), pentru ca unii (alţii, aceiaşi) să ţi le nege, să ţi le terfelească iarăşi ca pe nişte târfe ieftine, un gen de crimă nespecificat în Codul Penal, vezi bine.

Când, după amiciţii sfârşite în indivii (sau batjocură, sau duşmănie, sau răzbunare – you take your pick), îţi re-invoci, totuşi, drojdia de cordialitate, bunăvoinţă şi deschidere care ţi-a mai rămas, pentru noi cunoştinţe din care, aş spune că statistic, 65% te vor “ţepui” în mici sau mari feluri din nou. Făcând promisiuni de care nu se ţin, folosindu-ţi cu poftă şi făr’ de reciprocitate resursele – again, you take your pick.

E logic şi de înţeles că vor face-aşa, de vreme ce cu toţii suntem afectaţi de-aceeaşi cloacă socială. Cu aceleaşi efecte asupra caracterului: suspiciune, respect de sine şi de alţii cam pe la genunchiul broaştei, etc, etc.

(Celor care ar spune că asta e o experienţă general umană, le replic încredinţată şi în cunoştinţă de cauză că NU este aşa: că există locuri pe planeta asta în care oamenilor chiar le pasă de oameni, de sensibilităţi şi demnităţi, în feluri mici, discrete şi mai ales reliable. Şi în mod reciproc.)

Azi, deci, în România, în matricea celor trei “când” pe care i-am înşirat mai sus, miştocăreala e o atitudine onorabilă întrucât, avertizându-te să nu te mai avânţi în admiraţii, te fereşte de ridicolul care te-ar păli (când Monei Muscă i se face public dosarul, de exemplu). Şi, avertizându-te să nu iei, pe tine însuţi sau lucrurile toate, într-atât de serios încât să te înrăieşti, îţi conservă doza de omenie cu care e suportabil/confortabil să trăieşti în acest context.

Între patetism şi răutate, miştocăreala e, aici şi acum, un compromis posibil salvator.

Comments»

1. ghiocel - March 31, 2007

sa nu-i(ne) mai luam in serios, zici? dar nici de glumit nu prea-ti arde de fiecare data? ne invitzi sa mergem pe sarma!? unora poate ne iese, altora, nu shtiu. si jos nu cred ca e mereu pusa o plasa de salvare 😦
si inteleg ca stii tu o oaza unde oamenilor le pasa de oameni? nu ma trimite iar in australia, zi-mi ca e tot pe aici, pe-aproape, cu plecare din gara de sud, la 9 juma ( e cu peronul ca la Harry Potter?) 🙂

si hai sa-ti spun de ce am sentimentul ca e compromisa pana si mishtocareala, la noi (uf, cred ca-s cam ofilit, deh, s-a dus vreme ghioceilor. poate la anu’…) 🙂

mi-a picat sub nas zilele trecute un sondaj politic: cu cine ati vota daca ar fi alegeri duminica viitoare, sunteti de acord cu referendumul impotriva lu’ baselu, d-astea! am simtit lehamitea la pragul ei absolut (ptiu, ce vorbe mari, uit mereu vorba aceea cu “sa nu-ti dea Dumnezeu cat poti duce”). am constatat ca nu am convingeri, ca bajbai raspunsurile, ca nu-sh daca ash vota si mai ales nu-sh cu cine, ca intrebarile sunt puse aiurea ca shi raspunsurile sa iasa la fel…in fine…mi-a picat stramb.

m-a mai bulversat interviul lui Liiceanu din Cotidianul in care (isi si ne) explica ce e cu campania de discreditare dusa de Ziua impotriva lui si mecanismele care, din pacate functioneaza (si inca foarte bine) ale fostei si atat de actualei Securitati. mergi si-l vezi canad ai vreme la:
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=10001&art=26567&cHash=0434921bcf

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=10019&art=26647&cHash=b980b13e4a

2. ghiocel - March 31, 2007

p.s. textul asta al tau e bun de editorial intr-un ziar central. pot sa fac macar fluturashi si sa-i arunc de pe blocul meu de zece etaje? (si nu zic la mishto ce zic)

3. ghiocel - April 1, 2007

p.s.2 mi-a disparut un comentariu!!!!! p.s.-ul era la ceva, da?
l-ai sters tu oblia, draga? ca daca nu, e trist!

4. oblia - April 1, 2007

pt. ghiocel: cum sa-l fi sters? astepta la “moderation” de-acum 2 zile, ca n-am prea mai dat pe la blog!! de ce a fost pus acolo, beats me!… :(( anyway: este salvat, iata-ti-l! 🙂

5. ghiocel - April 2, 2007

ihim..vaz si io…cre’ ca computatoru’ meu ii asha de deshtept incat mi-a facut o farsa de 1 aprilie 🙂 io aseara nu-l vedeam!

6. Vera Cimpeanu - April 2, 2007

Tirziu, e drept si mai ales fiindca sint de mauvaise humeur, zic o vorba aici-sha, triggered de chestia cu Mona Musca. Ma simt absolut indreptatita sa o fac, ca cineva al carui dosar de securitate (da. da!) se incheie cu o pagina, pe care unul dintre cei care m-au urmarit vreo 6 ani, propune sa mi se inchida dosarul, cu cuvintele (si intr-o limba romana pe care sper s-o apreciati dupa cum merita): ” in urma executarii metodelor…{urmaririi, ascultarii telefoanelor, deschiderii corespondentei, spionarii prin vecini, cunostinte, prieteni, etc., nota mea} propunem inchiderea dosarului, deoarece Cimpeanu Vera nu este indicata pentru a fi atrasa la colaborare.” Nice, ha?
Oricum, vreau sa zic de Mona. E evident ca, strict obiectiv, ea a facut o porcarie semnind acel angajament. Mai ales ca nu a fost sub nici o presiune sa o faca. Totusi, magaria mare a fost ca nu a spus din proprie initiativa, cindva dupa ’89 si, mai ales, ca a negat anul trecut, in vara, cind a inceput scandalul. Pe de alta parte, pentru cine a fost atent la ce a facut femeia asta in parlament, as zice ca a expiat, sau macar partial: a initiat si promovat si luptat ca o leoaica pentru niste legi foarte utile, care, fara ea, nu ar fi existat atunci cind pentru ceilalti ele nu contau (caci nu erau si prioritatea majoritatii, mai ales barbati) si citeva dintre aceste legi tin de transparenta si descoperirea securistilor. Si a facut-o, stiind ca risca mult. Asa ca, in acest fel, a expiat vina cealalta.
In plus, sint sigura ca nu a facut politie politica, in sensul in care inteleg oamenii normali conceptul: adica, prin ceea ce a spus securitatii, sa fi facut rau cuiva. Eu am stat in interogatorii la securitate 1 luna si am zis multe chestii despre prietenii mei. Nu puteai sa stai ore intregi cu ei in aceeasi camera si sa taci. Asa ca le ziceam si eu cai verzi pe pereti: ca aia s-a ingrasat si se chinuie sa slabeasca, da’ nu gaseste peste si fructe si carne de pui (ideea era sa ma pling de regim, fara sa am aerul ca o fac si imi iesea foarte bine), ca cutare pleaca in vacanta, dar e cam necajit ca sta la cort (tzintzari, soare dimineata devreme, etc.), ca nu are bani de hotel etc. Adica, le dadeam informatii fara nici o valoare, dar ma faceam ca sint un cetatean normal. Ei, evident, s-au prins ca ii mistocaresc, dar nu aveau probe si nu aceau ce sa faca; multa lume facea asta in anii ’80.
Asa ca, desi strict tehnic, Mona a semnat, nu cred ca le-a ‘dat’ pe nimeni. Si e hilar, de fapt EXTREM de trist, ca ea e cea care e securista nr. 1 a tzarishorului, in timp ce marii securisti sint bine merci si nu se atinge nimeni de ei, iar securistii medii devin ministri pina si astazi (Theodor Melescanu, tocmai propus sa devina ministrul armatei), propusi de PNL, care a pedepsit-o pe Mona atit de exemplar, ei fiind, nu-i asa, atit de curati si inocenti. (Intrebare pentru cine chiar are nervii tari: de ce o fi pedepsit-o PNL-ul pe Mona ATIT de tare? Tine minte cineva CUM si-a dat ea demisia de la Ministerul Culturii?)
Inchei, nu inainte de a paria ca printre primele gesturi importante, facute de noul ministru al Justitiei, va fi eliberarea din functii a Laurei Kovesi, procuroarea generala si a lui Daniel Morar, de la DNA, oamenii pe care Monica Macovei a incercat sa ii protejeze, refuzind sa plece de la minister.

Asa ca, recomand larg nuantarea sentimentelor fata de ‘modele’ si o viziune ceva mai atenta la detalii.

7. oblia - April 2, 2007

pt. ghiocel: pai aseara l-am salvat din ghearele moderarii, ghiocel. ce nu pricep eu deloc este pe ce criterii se vira acolo comments care cica ar avea nevoie de moderation. m-am gindit c-ar putea fi numarul de link-uri. spam-urile, de pilda, au multe, multe link-uri. comentariul tau avea doar doua – ma gindesc ca trebuie unul? habar n-am, speculez.
dar sa-ti raspund si la continut: am citit interviul cu Liiceanu, cred ca am inteles ce vrei sa zici: riscul mistocarelii este ca devii sceptic si fata de chestiile chiar faine, nu? asa este… din pacate. de-aia trebuie nuantzata si mistocreala. cred ca una din cele mai mari nenorociri este sa exsite chestii sau oameni faini chiar sub nasul tau si sa nu le vezi de scepticism/blazare/dezamagire/etc…

8. oblia - April 2, 2007

pt. Vera: hahahaaaa :))) m-a amuzat tare mult felul in care v-a “discarded” Maria Sa Secu’: ceva de genul “not serious enough to work for us” – cred si eu, cu descrierea dietelor cu peste si fructe!… :))))
vai, vai, cit ma tem ca aveti (iar) dreptate in ce priveste next move in Justitie…
Cu concluzia sunt de acord; as reformula-o: modele cum grano salis…


Leave a Reply

