jump to navigation

Típic February 15, 2007

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
trackback

Aveam în ’96 câţiva buni prieteni americani – “condamnaţi”, săracii, să-şi ducă traiul aici doi ani de zile, în epoca Bunicuţei (“măi, animalule!”) şi a lui Milică.

Prin ochii lor, cumva, am ajuns prima oară să mă/ne văd cu alţi ochi. Ei mi-au semnalat atât de – vai – tipicul “Ce să-i faci? Asta e!…” însoţit de împământenita ridicare din umeri. Precum şi pe impunătorul “Spuneţi!” al vânzătoarelor pe punctul de a te servi.

Şi încă ceva, care mă tot bântuie: Romanians stare a lot. Ne holbăm. Atenţie, nu-i acelaşi lucru cu privitu-n gol. Nu: holbatul e-un act analitic la noi, cu posibilităţi de transcendere încă neexplorate pe deplin – când treci de la holbare, prin răpire şi înminunare, la transpunere, adicătelea. (Eu estimez că-n câţiva ani levitaţia va fi our next level in staring. Hai, curaj!)

Trebuie să ştiţi: oţi fi purtat voi într-o zi un hanorac mai colorat, un fard mai fistichiu, ceva de declanşat holbatul. Oţi fi simţit şi voi ochii aproapelui (de obicei, vreo babă) planând întâi fin asupra epidermei voastre (de obicei faciale, but you never know…), fixându-se dibaci pe-un por anume şi-apoi forând, forând, forând cu râvnă, temeinic şi-n tăcere, pââââââââân’ la os.

Ei bine, eu ador să mă holbez! Nu la oricine şi nu de-oriunde, evident. Secretul, ca să nu deranjezi, e să te-aşezi cumva pieziş, ca nici cu coada ochiului să nu te uiţi, că faci torticolis de retină, dar nici perpendicular pe obiectiv, că bate la ochi, nu? Ci-aşa, din unghi cam de 45 de grade, dacă nu-mi joacă-o festă subţirica-mi geometrie. Şi merge, e perfect şi întru totul satisfăcător.

Fiindcă ador să mă holbez, era musai să sap (ori deshumez?) o explicaţie mai de soi. E-aceasta: verbele “a uita” (ceva) şi “a se uita” (la ceva/cineva) sunt unul şi acelaşi, din latinescul “oblitare”, apud DEX.

Într-o întorsătură de condei noichiană, de mi-e permis, aş specula că, uitându-te lung la ceva sau cineva, uiţi. Uiţi de tine. Literalmente, te uiţi pe tine însuţi/însăţi în altcineva, în altceva.

Astfel, holbatul e un act de dăruire-de-sine: te predai, pe tine, cu fiinţa ta cu tot, fiinţei altuia sau “esenţei” unui oarece obiect.

Şi vin şi-ntreb: aşa stând lucrurile, nu-i fain că ne holbăm?

Comments»

1. MoniK - February 15, 2007

Nu-i fain dacă deranjăm..Dar nu am prins eu care e limita, de fapt..

Părerea mea e că românii nu numai că se holbează dar continuă mult şi bine şi judecă foarte uşor oamenii, după aspect (de nescuzat!) şi miros( foarte bine, bravo, 10!)

Eu, mai asiatică din fire, cobor privirea în pământ de cum intru în mulţime…de aia îmi place de japonezi ;)că la ei e nepoliticos să te uiţi în ochii omului pe care nu-l cunoşti prea bine.

2. medeea - February 15, 2007

măi Oblia, măcar poartă şi tu ochelari de soare când ai de gând să te holbezi… nu pentru obiectul privrii tale, ci pentru cei care se holbează la tine şi care gândesc: “ia uite şi la asta!… se holbează 🙂 “

3. Gratiela Zotica - February 15, 2007

acu inteleg io de ce se holbau unii la mine prin tramvaie si autobuze…. mereu ma minunam ce naiba se holbeaza astia asa… ca nu se uitau in alta parte nici cind ma holbam si io back… deci nu era pentru ca aratam ca un superstar! 🙂 damn!
da’ stii ceva… in metrou lumea parca se holbeaza mai putin 🙂

4. oblia - February 16, 2007

pt. monik: nuuuuu-mi place la japonezi! nu-mi place deloc. ok,nici sa te holbezi, dar e FAIN, mai, sa te uiti in ochii oamenilor pe strada, cum nu?? sa mai iei pulsul lumii.

5. oblia - February 16, 2007

pt. medeea: haha! foarte bun sfat, l-am aplicat deja. 45 de minute (pe ceas!) m-am holbat la cineva, cu ochelarii de soare pe nas. efectiv ma durea gitul apoi. pe plaja. :>
interesant punt: cine se holbeaza la holbator, in timpul holbarii sale? :)))))

6. oblia - February 16, 2007

gratiela, cred ca daca nu se uitau in alta parte nici cind you stared back era ceva mai mult decit holbat 🙂
da, in metrou lumea se holbeaza mai putin, adevarat. pen’ ca-i subteran, oare? hm.

7. MoniK - February 16, 2007

Chiar asa, unde e mai fain sa te holbezi la oameni? in spatii restranse? (lift, metrou, traivan aglomerat) sau pe plaja? eu incep sa-mi dau seama ca in orase/tari straine imi vine mai usor sa ţintuiesc cu privirea…

ma obsedează cuvântul, acum…care i-o fi etimologia? :B

8. oblia - February 16, 2007

🙂 la etimologie ma gindeam si eu dupa ce-am scris comentariile de mai sus. nu stiu daca mai esti online, da’ sa fie-aci: latinescul “volvere”. HA! la asta nu ma asteptam. :)) apud DEX, desigur.

9. MoniK - February 16, 2007

adica cine si unde se intoarce????

10. MoniK - February 16, 2007

pardon, poate volvere nu inseamna a se intoarce, doar spaniolul volver;;)

ia uite ce sinonime faine are, regionalilsmele ma gadila asa de placut la ureche/retina! mă zgăuresc la oameni pe Corso, na!

11. oblia - February 16, 2007

:))))))))
imi place munca de etimolog la 2 noaptea. am aflat, astfel, ca: volvere este o forma inflectzionata, daaa? (“inflected form”). ca altminteri in mod normal se prezinta sub binecunoscutul nume de “volvo”, care inseamna “to cause to revolve, roll, turn about, turn round”. “face sens”, nu? 🙂 de aceea recomandam unghiul de 45 de grade.
s-ar putea ca volver-ul spaniolesc sa fie o odrasla a aceluiasi “volvo”.
satis. noapte buna, copii.

12. k_t - February 16, 2007

nici eu nu stiu ce m-as face fara ‘holbat’. frontal, piezis, cu ochelari de soare sau fara, pe strada, in tramvai, dimineata, la pranz si seara, la necaz, la bucurie.

13. medeea - February 16, 2007

oblia: “cine se holbeaza la holbator, in timpul holbarii sale? :)))))”
răspuns: un holbator voaior (nu-mi săriţi în cap… în română e fără y)

14. oblia - February 16, 2007

pt. k_t: total de acord! 🙂

15. oblia - February 16, 2007

pt. medeea: voala! :)))


Leave a Reply

