jump to navigation

Curtezanul cu zâmbet de aur (sau: nu mai e nici duduile ca pe vremuri) January 14, 2007

Posted by oblia in Peregrinatio 1.
trackback

13 ianuarie 2007.
Zona Brâncoveanu. O băcănie de lângă aşa-pomposul-numit “Centru Comercial Cargo”, fost sediu FDSN/FSN/PSD. Băcănia, mică, dar abundentă. Clienţi, câţiva. Vânzătoarele, … Dar ce să mai descriu? Ştiţi, doar: vânzătoarele. O specie.

Una, la lactate, înfunda pungi de lapte în frigider. Alta, la mezeluri, “servea” clienţi. Cea de la casă încasa. La raionul de fructe, biscuiţi, ciocolate, alune, detergenţi, hârtie igienică, jucării chinezeşti şi flori de plastic, trei vânzătoare: una, cocoţată pe o scară, recomanda cumsecade “ciocolăţi” unei cumpărătoare cu ochi umflaţi (m-a trecut un fior de violenţă domestică, drept să spun!…). Cealaltă scociora printre rafturi după nuş’ ce. A treia stătea sprijinită cu maturu-i dos de tejghea şi supraveghea, într-un spaţiu de 60 de centimetri lăţime, activitatea celor două.

Când să fac o notă mentală în nota lui “Doreleeee! Ne mişcăm şi noi mai cu talent?”, (în)casiera strigă către stătătoare: “Şefaa!” Stătătoarea întoarce capul. Aha, zic. De-aia stă. Mă uit la eticheta din pieptul dânsei: “Liliana”, scria. Nimerit nume. După ce răspunde sec, profesionist (în)casierei, şefa Liliana întinde mâna sub tejghea şi scoate un baton de “Bounty” pe care îl aşaza c-un gest imperial pe tejghea: “Uite-aici!” şuieră cu expertiză către scociorâtoare. “A!”, face aceasta spăşită. “Săru’ mâna!”

Time out. Mă mut la raionul de brânzeturi. Pe când îmi cântărea înfundătoarea de pungi de lapte telemeaua şi toată lumea din băcănie era probabil întemniţată în celula vulgară a meschinului schimb comercial (care este!), reverberează în aula băcăniei o voce irepetabilă ever pe Pământ. Baritonală, plină, generoasă, de o largheţe seniorială, de o cordialitate de grande de España, de o (amfi)teatralitate de Înalt Cavaler al Ordinului Rozacrucean: “Sărut mâââna, doamna Lili!” declamă impecabil.

Întorc capul: un bărbat la vreo 65 de ani, cu căciulă rusească de iepure de-acum smotocit de vremi, cu o haină verde-închis scărmănată de vreo cinci generaţii de mâţe, cu o sacoşă de rafie (de)colorată într-o mână şi cu o (vai, atât de fragilă) garoafă roz în cealaltă. Cu o expresie arhanghelic de radioasă pe chip şi cu un zâmbet unicamente galant: avea toţi dinţii pe care i-am putut repera aurii.

“Doamna Liliana nu-i aici!” mitraliază “la de los mezelos.” Cum, bre, mă mir mental, că doar acum 1 minut era foarte aici! “Cum? Nu este?…” face, rarefiat de ingrata lovitură a destinului, cavalerul nostru.” “Nu e, a plecat! Azi a fost în tura de dimineaţă!” “Voiam să îi ofer o garoafă. De 3 luni încerc să o găsesc…” “A plecat!” La de las mezelos, granitică, fără să i se clintească un muşchi pe faţă…

Şi, astfel, cavalerul nostru îşi pleacă arthurian capul şi se retrage. Doamne, cum îmi venea să-mi pun mâna pe umărul lui şi să-i spun ca unui vechi prieten: “Nu merită, nobile domn. Este o ingrată!” Dar mi-am luat frumuşel telemeaua şi am purces spre magazinul de legume-fructe de mai jos, depăşindu-l, în drumul meu, cu sufletul apăsat de josnicia ce i se făcuse, pe cavaler (ocazie cu care am observat că în sacoşa de rafie avea mere). După câţiva pasi, recăzusem în meschina noastră lume din nou. “Un kilogram de banane de-astea mici, vă rog,” îi spun opac vânzătoarei de la magazinul la care ajunsesem. Dânsa, sprintenă, se deplasează la tejghea să ia o pungă, când, ce se aude din spate?

“Sărut mâââna, doamna Stela!” 🙂

– etc. –

Comments»

1. irina - January 14, 2007

am citit (tot), am ras si m-am bucurat inca o data c-ai aparut:). ma duc sa te trec in blogroll

2. medeea - January 14, 2007

:)))…. nu pot să cred…. şi doamna Stela ce a făcut? ne laşi aşa cu pixu’ în aer?

3. oblia - January 14, 2007

pt. medeea: :))) da, pai ce sa mai zic? presupun ca d-na Stela i-a dat si ea cu flit, dupa care cavalerul s-a deplasat la urmatorul magazin deschis. era clar ca e un obisnuit al cartierului. saracul. chiar mi-a fost mila de el… 🙂


Leave a Reply

